لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

انتونی بلینکن: خروج نیروهای امریکایی به معنی ترک افغانستان نیست


انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

از اول ماه می، خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد، اما در کنار آن اظهارات مقام‌های خارجی درباره آینده افغانستان نیز گرم شده‌است.

به تاز‌گی وزیر امور خارجه امریکا درباره افغانستان صحبت کرده‌است‌.

آنتونی بلینکن در برنامه ۶۰ دقیقه تلویزیون سی‌بی‌اس گفته که خروج نیروها از افغانستان به‌معنای ترک این‌ کشور نیست.

بلینکن می‌گوید: "ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم و از روی هر رهنمودی وضعیت را بررسی کنیم. ما در ۲۰ سالی که مشغول [جنگ] افغانستان بودیم گاهی این را فراموش می‌کنیم که چرا ما آن‌جا رفتیم. هدف ما از این‌کار اقدام در برابر حمله‌کننده‌های یازدهم سپتمبر بود و ما آن را انجام دادیم. اما اکنون که سربازان ما دوباره به خانه‌ی‌شان برمی‌گردند، این به‌معنای ترک افغانستان نبود و نیست."

آقای بلینکن اطمینان داده که کمک امریکا به افغانستان در بخش‌های اقتصادی، بشری و توسعه‌ای ادامه می‌یابد.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح امریکا
جنرال مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح امریکا

در همین‌حال جنرال مارک میلی لوی درستیز امریکا درباره دو پیامد احتمالی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان صحبت کرده‌است.

آقای میلی در گفت‌وگو با خبرنگاران سی‌ان‌ان و اسوشیتدپرس، اگرچه نیروهای افغان را مجهز، آموزش‌ دیده و قوی خوانده اما افزوده که امکان دارد در برابر طالبان با پیامد‌های ناگوار روبه‌رو شوند.

او گفته: "یك احتمال این است كه ما ممكن است در واقع پیامد‌های بسیار ناگواری داشته باشیم، اما همچنین این احتمال نیز دور نیست كه نیروی افغانستان به همراه دولت خود بتوانند به خوبی از پس همه این مشكل‌ها برآیند."

با این‌حال، جنرال میلی گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان را مهم دانسته است. به گفته‌ای او، در صورت موفقیت، این امر می‌تواند از یک جنگ داخلی دیگر در این کشور جلوگیری کند.

از سویی دیگر، شورای امنیت ملی افغانستان باور دارد که نیروهای افغان می‌تواند از مردم و خاک خود حفاظت کند‌.

رحمت‌الله اندر سخن‌گوی این شورا روز دو شنبه (۱۳ ثور) به رادیو آزادی گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانایی‌های مختلف دارند و با جغرافیا بلد هستند و در این اواخر ۹۶ درصد عملیات را خودشان انجام داده‌اند. تجهیزات و سایل عالی دارند و از کشور، وطن و مردم خود دفاع می‌کنند."

آرشیف، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان

اما افزون بر آمادگی نظامی، تلاش‌های سیاسی برای حل بحران طولانی مدت افغانستان و تقویت اجماع برای دستیابی به صلح ادامه دارد.

رئیس جمهور غنی در دو روز گذشته، افزون بر مقام‌های شورای ملی با برخی از رهبران جهادی و حزب‌های مختلف دیدار کرده‌است، هدف از این دیدارها تقویت اجماع برای صلح بود.

از سویی دیگر، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در ادامه‌ سفرهای منطقه‌‌ای‌اش به ازبیکستان رفته و در آن‌جا با عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجه آن‌کشور دیدار کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد پس از این دیدار، گفته که همه طرف‌ها باید از پیش‌رفت‌های جاری برای حل سیاسی جنگ ۴۰ ساله‌ای افغانستان حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG