لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

نی: بیشتر خبرنگاران افغانستان نگران قتل‌های هدفمند هستند


آرشیف
آرشیف

یک سنجش تازهٔ نی، دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نشان می‌دهد که بیشتر خبرنگاران قتل‌های هدفمند را نگرانی اصلی خود خوانده‌اند.

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) نسبت به افزایش قتل‌های هدفمند خبرنگاران اظهار نگرانی و حکومت را در بازداشت عاملان قتل خبرنگاران به کوتاهی متهم کرده است.

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد روز سه‌شنبه (۱۴ ثور) در نشستی به مناسبت «روز جهانی مطبوعات» با پخش گزارش نظرسنجی این نهاد در میان خبرنگاران، گفت که مهاجمان خبرنگاران را به گونه گزینشی هدف قرار می‌دهند.

خلوتگر می‌گوید: "ما قبلا شاهد بودیم که خبرنگاران به اثر انفجار ماین، بمب و یا هم در جریان جنگ جان‌های‌شان را از دست می‌دادند، اما از حدود هفت ماه به این طرف ما شاهد هستیم که خبرنگاران ما دستچین می‌شوند، برنامه‌ریزی بجان خبرنگاران می‌شود و آن‌ها هدف حملات هستند، به این حملات، حملات هدفمند می‌گویند."

مجبب خلوتگر، رئیس نهاد نی
مجبب خلوتگر، رئیس نهاد نی

رئیس نی افزود که در این نظرسنجی با بیش از ۳۵۰ کارمند جامعه‌رسانه‌ای درباره نگرانی‌های آن‌ها از امنیت فزیکی و امنیت شغلی آن‌ها مصاحبه شده است.

براساس این نظرسنجی، بیشتر کارمندان رسانه‌ها به ویژه خبرنگاران نگران امنیت خود و خانواده‌های‌ خود هستند.

نویسندگان گزارش افزوده‌اند که قتل‌های هدفمند، حمله به خبرنگاران زن، حمله‌های گروهی و احتمال نادیده گرفته‌شدن آزادی بیان در گفتگوهای صلح، افزایش خشونت‌ها، عدم توجه حکومت به باز ماندگان خبرنگاران کشته‌شده، از نگرانی‌های جدی خبرنگاران است.

در این حال وزارت داخله افغانستان گفته که کمیته رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی و شکایت‌های خبرنگاران در این وزارت ایجاد شده و به مشکلات خبرنگاران رسیدگی کرده است.

احمدضیا «ضیا» معاون سخنگوی این وزارت، اما گفته که تا کنون در زمینه بازداشت عاملان قتل خبرنگاران اقداماتی صورت گرفته است.

ضیا می‌گوید: "به تمام قضایای خبرنگاران از سوی پولیس رسیدگی جدی صورت گرفته است تعدادی از عاملین قتل‌های هدفمند خبرنگاران از سوی پولیس بازداشت شده است و تعدادی باقی‌مانده که بازداشت نشده‌اند. پولیس به شدت آن‌ها را تحت تعقیب دارد."

به گفته مسئولان نی، از سال ۱۳۸۰ تا کنون در افغانستان ۱۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه کشته‌ شده‌اند.

الیاس داعی، خبرنگار کشته شده رادیو آزادی در هلمند
الیاس داعی، خبرنگار کشته شده رادیو آزادی در هلمند

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی، یما سیاووش گرداننده پیشین تلویزیون خصوصی طلوع، ملاله میوند گوینده تلویزیون خصوصی انعکاس و شماری دیگر از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از کسانی بوده‌اند که به گونه هدفمند در ماه‌های اخیر کشته ‌شده‌اند.

اما خانواده ملاله میوند گوینده تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار که در نشست خبری روز سه‌شنبه "نی" حضور داشت، گفت که حکومت از بازداشت عاملان قتل او خبر داده، اما تا حال افراد بازداشت شده را ندیده است.

XS
SM
MD
LG