لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

شکایت شماری از دانشجویان پوهنتون هوایی از عدم پرداخت معاشات ۸ ماهۀ شان


شماری از دانشجویان وزارت دفاع افغانستان این وزارت را به غفلت در امر پرداخت حقوق چند ماهه‌شان پیش از ورود به سیستم پرداخت معاشات نیروهای مسلح "اپس" متهم کرده‌اند.

شماری از این دانشجویان در مصاحبه با رادیو آزادی گفتند که این حقوق مربوط به زمانی است که به‌علت همه‌گیری کرونا، قرنطین شده ‌بودند.

انورالحق حیدری دانشجوی پوهنتون هوایی: "۵۸۳ تن از دانشجویان پوهنتون هوایی افغانستان حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، نام‌های تمام‌شان در جدول درج شده اما به یک بهانه معاش‌شان پرداخت نشده، در این باره نه قول اردو اجراآت می‌کند نه هم وزارت دفاع، از این میان ما ضرر کرده‌ایم."

آنان می‌گویند این حق دانشجویان است و باید پرداخت شود.

ضیاالرحمن دانشجوی دیگری است که در باره عدم پرداخت حقوقش می‌گوید: "سال گذشته به علت همه‌گیری کرونا ما شش ماه در رخصتی بودیم. در این مدت زمان وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی برای پرداخت حقوق کارمندان، سیستم اپس را راه‌اندازی کردند. این سیستمی است که تمام ارگان‌های امنیتی از همین راه معاش خود را دریافت می‌کنند، اما ما ۵۸۳ تن هستیم. از این سیستم باز ماندیم. وقتی پرسیدیم، گقتند شما از این سیستم پس ماندید و معاش شما حواله نمی‌شود، ما بعداً به این سیستم وارد شدیم و معاش ما پرداخت شد اما معاش هشت ماه ما تا حالا پرداخت نشده."

این دانشجویان از مسئولان وزارت دفاع می‌خواهند تا هرچه زودتر به این مشکل‌شان رسیدگی کنند.

به گفته این دانشجویان، وزارت دفاع به دانشجویان پوهنتون هوایی با درجه بکلوریا و پیش از لیسانس شدن، ۱۴۲۰۰ افغانی، به درجه لیسانس ۱۶ هزار و برای افسران ۱۸ هزار حقوق پرداخت می‌کند.

میانگین حقوق هشت ماه این دانشجویان کم و بیش ۷.۵ میلیون افغانی می‌شود.

اما وزارت دفاع کشور با تأیید این، در باره این ۵۸۲ دانشجو می‌گوید که روند پرداخت حقوق آن‌ها در حال اجرا است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت گفت: "از ماه جوزای سال ۱۳۹۸ بدین‌سو معاش تمامی منسوبین وزارت دفاع از طریق سیستم اپس پرداخت می‌شود. آن منسوبینی که به این سیستم عضو نشده‌اند و معاش چند ماه‌شان باقی‌مانده است، وزارت دفاع روند پرداخت معاش‌شان را آغاز کرده و معاش باقی‌مانده‌شان پرداخت خواهد شد."

به گفته دانشجویان، در کنار پرداخت مصارف درسی، مخارج خانه نیز بردوش‌شان است.

آنان می‌گویند اگر وزارت دفاع حقوق هشت ماه‌شان را پرداخت کند، مشکلات زیادی در زندگی‌شان حل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG