لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

درگیری‌های تازه در هلمند؛ مقام‌ها: حدود یک‌هزار خانواده بی‌جا شده اند


آرشیف، یک خانواده هلمندی که در اثر جنگ در ولسوالی نادعلی بیجا شده است.
آرشیف، یک خانواده هلمندی که در اثر جنگ در ولسوالی نادعلی بیجا شده است.

رئیس امور مهاجرین و عودت کنندگان هلمند می‌گوید، از روز یکشنبه به اینسو در اثر درگیری‌های تازه در مناطق مختلف این ولایت، حدود یک‌هزار خانواده از مناطق اصلی‌شان آواره شده‌اند.

سید محمد رامین به رادیو آزادی گفت، بسیاری خانواده‌ها از لشکرگاه و ولسوالی‌های ناوه و نادعلی مجبور به ترک خانه های‌شان شده اند: "به دلیل جنگ و خشونت‌ها، حدود یک‌هزار خانواده از خانه های‌شان بی‌جا شده اند، که مردم ولسوالی ناوه، مناطق عینک، بولان، قلعۀ بست، باباجی و بشران هستند."

در برخی گزارش‌ها تعداد خانواده‌های بی‌جا شده در هلمند، خیلی زیادتر از این خوانده شده است.

مقامات هلمند می‌گویند، آخرین حمله‌ای جنگجویان طالبان بیشتر بر شهر لشکرگاه مرکز این ولایت متمرکز بود که تا حد زیاد به عقب رانده شده است.

اما عطاالله افغان، رئیس شورای ولایتی هلمند گفته که در جریان حمله بر کمربند امنیتی لشکرگاه، شماری از پوسته‌های امنیتی به دست طالبان افتاده، ۸ عسکر کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شده اند.

دگر جنرال نظر علی واحدی، معاون ریاست امنیت ملی هلمند روز گذشته به رسانه‌ها گفت که شهر لشکرگاه، هرگز به دست طالبان سقوط نخواهد کرد: "لشکرگاه هرگز سقوط نخواهد کرد. به شما اطمینان می‌دهم که این حملات چریکی است. یا صوف می‌زنند، یا ماین فرش می‌کنند، یا موتر بمب و انتحار، توانایی جنگ رویاروی را ندارند."

نیروهای افغان در ولایت هلمند
نیروهای افغان در ولایت هلمند

والی هلمند نیز اطمینان داده است که نیروهای تازه نفس برای تأمین امنیت به شهر لشکرگاه رسیده اند.

اما باشندگان هلمند که از آغاز جنگ‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی کمپاین"هلمند را نجات دهید" را آغاز نموده، در مورد وضعیت ابراز نگرانی کرده اند.

عبدالصبور قانع، معین امنیتی وزارت داخله افغانستان که در راس یک کمیسیون نظامی به هلمند رفته روز گذشته در شهر لشکرگاه گفت، در نتیجۀ درگیری‌های اخیر بیش از ۱۰۰ جنگجوی طالبان کشته شده اند که ۸ تن آنها قوماندان‌های مهم هستند.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته که ۲۲ تبعۀ پاکستان و اعضای شبکۀ القاعده شامل کشته شدگان هستند.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای کشته شدن ۲۲ عضو شبکۀ القاعده در هلمند را "تبلیغات" خوانده گفته که در هلمند هیچ عضو شبکۀ القاعده وجود ندارد.

قاری یوسف احمدی یک سخنگوی دیگر طالبان گفته که در جنگ‌های اخیر در هلمند صرف یک تن از جنگجویان آنها کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

وضعیت کنونی در هلمند، باعث نگرانی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز شده است.

شهرزاد اکبر روز گذشته در توییتر خود نوشته که جنگ، آوارگی، مصیبت، ترس و فاجعه تا کی در هلمند ادامه خواهد یافت. او طالبان را مسئول خونریزی اخیر خوانده که به گفته او خواست مردم را برای آتش‌بس نپذیرفته اند

به اساس توافق‌نامه‌ای ۲۹ فبروری سال گذشته بین طالبان و ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا، تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اول ماه می تعیین شده بود.

اما جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکا گفته که خروج همه نیروهای این کشور از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر پایان می‌یابد.

از اول ماه می به اینسو، حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان افزایش یافته است.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز روز گذشته در توییتر خود نوشته که طالبان از ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی تا اکنون برای یک ثانیه هم، "خشونت و ترور"‌شان را متوقف نکرده اند.

طی چند روز گذشته، در مورد ناامنی‌ها از ولایات ارزگان، زابل، خوست، فاریاب، کاپیسا، بغلان، غزنی، فراه و سایر ولایات افغانستان نیز گزارش داده شده است.

XS
SM
MD
LG