لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

نیویارک تایمز به «خشونت‌های روزافزون در افغانستان» پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامهٔ نیویارک تایمز مقاله‌ای را دربارهٔ «خشونت‌های روزافزون در افغانستان» به نشر رسانده.

مقاله در شروع، به حملۀ موتر بمب روز جمعه در لوگر اشاره کرده، نوشته که این رویداد همزمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان رخ داده است.

در ادامه می‌خوانیم که یک روز پس از رویداد لوگر یک استاد پوهنتون در تیراندازی زخمی شد و در همان روز بر میدان هوایی کندهار هم حملۀ راکتی شد.

نویسنده گفته که نیروهای امریکایی فعلاً برای خروج از افغانستان به راه‌های هوایی بگرام، جلال آباد و کندهار متکی اند.

نیویارک تایمز در این مقاله نوشته که امنیت این راه‌های هوایی به دست نیروهای امریکایی است اما به گفتهٔ نویسنده، سفر سربازان امریکایی خالی از خطر نیست.

نیویارک تایمز در این مقاله نوشته که بیش از سه دهه قبل، یعنی زمانی که نیروهای شوروی سابق افغانستان را ترک کردند، حکومت نجیب‌الله با وجود ضعیف بودنش برای دو سال دوام کرد.

نویسندهٔ مقاله پرسیده که ایالات متحده پس از خروج نیروها تا چه مدتی به کمک‌های خود با حکومت افغانستان ادامه خواهد داد؟

  • دپلومات

مجلۀ دپلومات مقاله‌ای را در بارۀ نقش چین در افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی نشر کرده.

در این مقاله می‌خوانیم که چین وضعیت در افغانستان را با دقت نظارت می‌کند و حضور خود را از طریق پروژه جادۀ حلقه‌ای در منطقه، افزایش داده است.

در ادامه آمده که چین از هراس‌افگنی در منطقه نگرانی دارد.

دپلومات در این مقاله به نقل از دو یوکانگ رئیس مرکز بخش مطالعات پاکستان در پوهنتون شانگهای، نوشته که چین نسبت به کشورهای زیاد خیلی متمایل است که جنگ در افغانستان خاتمه یابد و افغانستان به سوی ثبات گام بردارد.

دپلومات به قول دو یو کانگ نوشته، در حالی که نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان بیرون می‌شوند، نباید هیچ کشور از وضعیت به نفع خود استفاده کند و در رقابت جیوپلیتیک دخیل شوند، بلکه همهٔ طرف‌ها از روند صلح افغانستان حمایت کنند.

در پایان مقاله می‌خوانیم که به نفع پاکستان است که در روند صلح افغانستان نقش موثر بازی کند و زمانی که تروریستان در افغانستان فعال باشند و قاچاق مواد مخدر ادامه داشته باشد، به سود پاکستان نیست.

نویسنده گفته که یکی از منافع پاکستان در برقراری صلح افغانستان این است که نزدیک به یک و نیم میلیون پناهجوی افغان به کشورشان برمی‌گردند.

XS
SM
MD
LG