لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

حنیف اتمر برای گفت‌وگو با سارنوال محکمۀ هاگ به هالند سفر کرده است


محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در راس یک هیئت حکومت این کشور برای گفتگو با سارنوال محکمۀ جزایی بین المللی به شهر هاگ هالند رفته است.
محمد حنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در راس یک هیئت حکومت این کشور برای گفتگو با سارنوال محکمۀ جزایی بین المللی به شهر هاگ هالند رفته است.

محمدحنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در رأس یک هیئت حکومت این کشور برای گفتگو با سارنوال محکمۀ جزایی بین‌المللی به شهر هاگ هالند رفته است.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که هیئت این کشور از محکمه جزایی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایمی که از سال ۲۰۰۳ در افغانستان صورت گرفته، خواستار کمک و حمایت خواهد شد.

افغانستان در آن سال عضویت این محکمه را به دست آورد و محکمه می‌تواند در بارۀ ادعا‌های جنایات جنگی که از آن زمان به بعد در این کشور رخداده، تحقیق کند.

محکمۀ جزایی بین‌المللی در شهر هاگ هالند موقعیت دارد.

محکمۀ جزایی بین‌المللی در شهر هاگ هالند
محکمۀ جزایی بین‌المللی در شهر هاگ هالند

حکومت افغانستان هیئتی را به ریاست محمدحنیف اتمر وزیر خارجه روز پنجشنبه (۱۶ ثور) به شهر هاگ فرستاد.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر هیئت دیشب به رادیو آزادی گفت: "در این سفر قرار است هیئت افغانستان برنامه های عملی جمهوری اسلامی افغانستان را جهت رسیدگی به محکمه جرایم بین‌المللی ارائه کند و از چگونگی عملی شدن برنامه‌ها به محکمۀ متذکره اطمینان بدهد."

آقای تهذیب افزود: "تلاش ما این است تا با تامین همکاری‌ها میان محکمۀ جرایم بین‌المللی و نهادهای عدلی و قضایی کشور در رسیدگی به جنایات و جلوگیری از وقوع آن در آینده ضمن تقویت روند صلح، استقرار آتش‌بس فوری و دایمی را در افغانستان تحقق ببخشد."

فضل احمد معنوی وزیر عدلیه، ذبیح‌الله کلیم سرپرست لوی سارنوالی و کارشاسان نهادهای عدلی، قضایی و امنیتی افغانستان در ترکیب هیئت شامل اند.

وزارت خارجه گفته که محکمه جزایی بین‌المللی طبق صلاحیت و بر مبنای درخواست متضررین جنگ و نهادهای مدافع حقوق بشر شکایاتی را در مورد اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایات ضد بشری در جریان جنگ سال‌های گذشته در افغانستان جمع‌آوری کرده و خواستار تحقیقات عملی و مستقیم در این زمینه است.

در خبرنامۀ وزارت آمده که حکومت افغانستان گزارش اجراآت خود را در خصوص تعقیب عدلی و قضایی تمام قضایای مرتبط، به این محکمه ارائه کرده.

در این باره اما جزئیات داده نشده است.

قاضیان استیناف محکمۀ جزایی بین‌المللی در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ به سارنوال این محکمه اجازه دادند که در مورد اتهام‌های جنایات جنگی توسط طالبان، نیروهای امریکایی و قوای امنیتی افغانستان تحقیق کند.

فاتو بنسودا سارنوال محکمه اما زمانی‌که تحقیقات را در بارۀ جنایات جنگی احتمالی نیروهای امریکایی در افغانستان آغاز کرد با مخالفت ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا رو‌به‌رو شد و آن کشور بالایش تحریم وضع کرد.

فاتو بنسودا سارنوال محکمۀ جزایی بین‌المللی در شهر هاگ هالند
فاتو بنسودا سارنوال محکمۀ جزایی بین‌المللی در شهر هاگ هالند

مایک پومپئو وزیر خارجۀ آن وقت امریکا، محکمۀ جزایی بین‌المللی را به نقض حاکمیت ایالات متحده متهم کرده بود.

امریکا، تحریم علیه سارنوال محکمۀ جزایی بین‌المللی را در ماه اپریل امسال دُور کرد. تحریم و ممنوعیت اخذ ویزه علیه چند مقام دیگر این محکمه نیز لغو شده.

XS
SM
MD
LG