لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

گفتگوهای ویانا، تمرکز بر ایجاد نقشهٔ راه؛ رفع تعزیرات و برگشت به تعهدات‌


آرشیف
آرشیف

ایران دور چهارم گفتگوها بامقام‌های ارشد کشورهای مقتدر جهان را دیروز (جمعه، ۱۶ ثور) به هدف برگشت ایالات متحده به توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز کرد.

گفتگوها در ویانا بر سر ایجاد نقشهٔ راه تمرکز داشت که برای واشنگتن رفع تعزیرات بر ایران و برای تهران برگشت به تعهدات‌اش مطابق موافقتنامهٔ هسته‌ای را مشخص می‌ساخت.

به دنبال گفتگوهای دیروز (جمعه)، شبکه تلویزیونی دولتی ایران از عباس عراقچی مذاکره کنندهٔ ارشد این کشور نقل قول کرده که گفته واشنگتن ابراز آمادگی کرده که تعزیرات را رفع می‌کند، اما تهران بیشتر از آن را می‌خواهد.

عباس عراقچی مذاکره کنندهٔ ارشد این کشور
عباس عراقچی مذاکره کنندهٔ ارشد این کشور

تاکنون ایران و امریکا مذاکرات مستقیمی نداشته و اعضای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و جرمنی، میان تهران و واشنگتن در حال پادرمیانی اند.

نشست ویانا به سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شده، اما مذاکرات در سطح کارشناسان نیز همزمان در جریان است.

پیش از این، جوبایدن رئیس جمهور امریکا گفته بود که او به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد، اما ایران باید موافقتنامه را تطبیق کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد که ایران و امریکا، به عنوان طرفین مناقشه، هردو علائمی برای بازگشت به تعهدات موافقتنامهٔ سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند.

در این میان، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نشست ویانا با انتشار تویتی اظهار داشته که طرفین با سرعت بخشیدن به فرایند مذاکرات موافقت کرده‌ اند.

او نوشت: "به نظر می‌‌رسد همه، این آمادگی را دارند تا هر زمانی که برای دستیابی به توافق نیاز باشد در ویانا بمانند."​د روسیې استازی میخایل اولیانوف

آلن ماتون سخنگوی هیئت مذاکره کنندهٔ اتحادیه اروپا در ویانا گفت، متخصصان در روزهای آینده در این ارتباط به کار شان دوام می‌دهند.

یک روز قبل از این مذاکرات یک مقام ارشد دولت امریکا اعلام کرده بود که دستیابی به توافق طی چند هفته آینده ممکن است و این موضوع تنها منوط به «تصمیم سیاسی» تهران است.

در این میان، خبرگزاری رویترز از قول مقامات اروپایی و ایرانی گزارش داده که هنوز «درزهای جدی» در مواضع ایران و امریکا وجود دارد.

XS
SM
MD
LG