لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

روزنامه‌های کابل از روابط افغانستان و امریکا در این روزها نوشته‌اند


شماری از روزنامه‌های کابل
شماری از روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالبی پیرامون روابط افغانستان و امریکا پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، روند صلح و تهدیدها در برابر مطبوعات و خبرنگاران نوشته‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که بحث‌های مطبوعات داخلی و خارجی بیشتر در مورد چگونگی بیرون شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان تمرکز دارد، اما در مورد روابط میان افغانستان و امریکا پس از خروج هیچ بحثی صورت نمی‌گیرد.

به نوشته روزنامه، به همین گونه مقامات افغان و امریکایی هم تمایل چندانی به اظهار نظر در این مورد ندارند. به باور نویسنده، به همین دلیل است که ظاهرا آینده روابط دو کشور ناروشن به نظر می‌رسد.

سرمقاله‌نویس هشت صبح با اشاره به اظهارات محمداشرف غنی که گفته با بیرون شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان، فصل تازه روابط میان افغانستان و امریکا باز می‌شود، نوشته که بیرون شدن این نیروها هیچ تاثیر منفی بر روابط دو کشور نخواهد داشت.

نویسنده همچنین اظهارات تازه مارک میلی فرمانده نیروهای مشترک امریکا را مهم دانسته که گفته در کمک مالی ۴ میلیارد دالری به نیروهای هوای افغانستان و آموزش این نیروها ادامه خواهد یافت.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، اظهارات آقایان غنی و میلی نشان‌دهنده این است که پس از خروج نیروهای خارجی، امریکا به هر گونه کمک و همکاری با افغانستان ادامه می‌دهد. روزنامه افزوده که امریکا از افغانستان بیرون می‌شود، اما حضور فیزیکی خود را در کشور سومی منطقه حفظ خواهد کرد و تحولات افغانستان را از نزدیک نظارت می‌کند.

به باور نویسنده، این امر پیام روشنی به طالبان می‌فرستد که امریکا نمی‌خواهد این گروه به گونه کامل کنترول افغانستان را به دست بگیرد و روابط افغانستان و امریکا به جای خود باقی می‌ماند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به رسانه‌ها گفته است که طالبان برای شرکت در نشست استانبول تمایل نشان داده‌اند. روزنامه پرسیده که اگر طالبان در نشست استانبول شرکت ‌کنند، پس برای چه جنگ را شدت داده‌اند و به تاسیسات عامه حمله می‌کنند.

سرمقاله افزوده که اگر طالبان به صلح تمایل نشان می‌دهند، پس باید از جنگ دست بکشند و مشترکا برای صلح کار کنند تا جلو خونریزی در افغانستان گرفته شود.

  • ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله خود با اشاره به تهدیدهای امنیتی در برابر آزادی بیان و خبرنگاران نوشته که افغانستان در دو دهه اخیر در زمینه آزادی بیان پیشرفت قابل ملاحظه داشته است و با وجود مشکلات زیاد در رشد آزادی مطبوعات در بین کشورهای منطقه به یک کشور پیشتاز مبدل شده است.

سرمقاله افزوده است که از سال ۱۳۹۳ به این سو، شمار خبرنگارانی کشته شدند که به باور نویسنده این در تاریخ افغانستان بی‌پیشینه بوده است.

ویسا همچنین مدعی شده که درعقب تهدیدات حکومت و طالبان در برابر خبرنگاران راز پنهانی وجود دارد که بیشتر به اشاره خارجی‌ها انجام می‌شود و این برای آزادی بیان تهدیدی بزرگ است. درباره این ادعای خود سندی ارائه نکرده است.

XS
SM
MD
LG