لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

وزارت صحت افغانستان: در روزهای عید از تجمع و دیدارهای عیدی خودداری شود


یکی از بازارهای افغانستان در ایام عید
یکی از بازارهای افغانستان در ایام عید

وزارت صحت عامۀ افغانستان به شهروندان کشور توصیه کرد که در روزهای عید از تجمع و دیدارهای عیدی خودداری کنند.

مسوولان این وزارت گفته‌اند که تهدیدهای کرونا جدی است و شهروندان در صورت نیاز به تجمع باید توصیه‌های صحی و فاصلۀ اجتماعی را رعایت کنند.

این حالی است که رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک و فاصله فزیکی در شهرهای بزرگ از جمله کابل رعایت نمی‌شود.

تنها چند روز به عید فطر مانده و بازارهای شهر کابل گرم‌تر از روزهای معمول است.

شماری از دکانداران بازار لیسۀ مریم شهر کابل می‌گویند که بیشتر شهریان کابل که برای خرید به این بازار می‌آیند، از ماسک و دست‌کش استفاده نمی‌کنند و فاصلۀ اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کنند.

بازارهای شهر کابل در ایام عید فطر
بازارهای شهر کابل در ایام عید فطر

هارون و احمد سمیر، دو تن از دکانداران شهر کابل به رادیوی آزادی گفتند: "بیشتر کسانی که به اینجا برای خرید می‌آیند، نکات صحی را مراعات نمی‌کنند. مثلا ماسک و دست‌کش نمی‌پوشند تا کسی که مبتلا باشد به دیگران انتقال ندهد."

"مردم در اینجا هیچ [توصیه‌های بهداشتی] را رعایت نمی‌کنند. ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و کرونا را جدی نمی‌گیرند."

شماری از شهریان کابل می‌گویند که توجۀ زیادی به تهدیدهای ویروس کرونا ندارند و این روزها آمادگی می‌گیرند تا طبق معمول از عید سعید فطر بزرگداشت کنند و به دید و بازدید از بستگان‌شان بپردازند.

اما وزارت صحت عامۀ افغانستان وضعیت را جدی دانسته و از شهروندان خواسته که کرونا را جدی بگیرند.

غلام‌دستگیر نظری، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که شهروندان در روزهای عید باید از دید و بازدید خودداری کنند و در صورت ضرورت به رفت‌وآمد، توصیه‌های صحی را رعایت کنند.

بیماران کرونا در شفاخانه افغان جاپان
بیماران کرونا در شفاخانه افغان جاپان

نظری می‌گوید: "نگرانی وزارت صحت عامه هم همین است که یک تعداد زیادی از هموطنان ما در روزهای عید سعید فطر به گشت‌وگذار می‌پردازند و به دید و بازدید خانواده‌ها می‌روند و این می‌تواند انتشار ویروس کرونا را بیشتر بسازد."

این در حالیست که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۱ مورد جدید ابتلا به این ویروس ثبت شده است. همچنین بر اساس آمار وزارت صحت عامه، در این مدت ۱۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا جان باختند و ۱۸۲ مبتلای دیگر بهبود یافتند.

با ثبت این موردهای جدید، شمار مجموعی موارد ابتلا به کرونا در افغانستان براساس آمار رسمی، به ۶۲ هزار و ۶۳ تن، شمار جان باختگان به ۲۶۹۸ تن و شمار بهبود یافتگان به ۵۴ هزار و ۲۲۲ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG