لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

قربانیان حملات دشت برچی به گونه دسته جمعی به خاک سپرده شدند


مراسم خاک‌سپاری افرادیکه در سه حمله پی هم در منطقه دشت برچی کابل کشته شدند.
مراسم خاک‌سپاری افرادیکه در سه حمله پی هم در منطقه دشت برچی کابل کشته شدند.

مادری در سوگ دختر دانش‌آموزش فریاد می‌زند. پیکر دختر او و پیکرهای بیش از ۵۰ قربانی دیگر سه انفجار پیهم دیروز شنبه (۱۸ ثور) در نزدیک مکتب سیدالشهدای دشت برچی در غرب کابل به گونه دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند.

این قربانیان بیشتر دانش‌آموز این مکتب دخترانه بودند که در کنار قربانیان جنبش روشنایی به خاک سپرده شدند.

خانواده‌های قربانیان حملات دیروز از حکومت انتقاد کرده‌اند که در تامین امنیت مردم ناکام مانده است.

محمدحسین رجبی یکی از آنها به رادیو آزادی گفت تعداد قربانیان بیشتر از آن است که اعلام شده است: "حادثه دیروز یک فاجعه و قتل عام بود. این حمله فاجعه‌ای بود که در هیچ قاموس نمی‌گنجد. پیکرها هنوز نا پدید هستند. برخی شهدا هنوز شناخته نشده‌اند."

دانش آموز مکتب سیدالشهدا که در حملات روز شنبه در منطقه دشت برچی شهر کابل زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه
دانش آموز مکتب سیدالشهدا که در حملات روز شنبه در منطقه دشت برچی شهر کابل زخمی شده در حال انتقال به شفاخانه

صدیقه رها حسینی یکی دیگر از اعضای خانواده‌های قربانیان گفت نوجوانانی که به دنبال آموزش بودند، در این حادثه قربانی شدند: "در مورد عمق فاجعه باید گفت که شب گذشته چه رنجی کشیدیم. تلخ‌ترین شب برای ما بود. عزیزان خود را که با یک عالم تلاش برای برآورده شدن آرزوهای خود رفته بودند، از دست دادیم."

وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که در این حملات بیش از ۵۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که قربانیان این حمله دانش‌آموز و غیرنظامی هستند: "بیش از ۵۰ تن از دانش‌آموزان و هموطنان ما شهید شده‌اند. یک ساحه کاملاً غیرنظامی بوده و تروریستان از چنین حمله‌ها به عنوان فشار بر مردم و حکومت استفاده می‌کنند. طالبان مسئول این حمله‌ها هستند. بالاتر از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند، اما ممکن آمار تغییر کند."

مسئولیت این حمله را تا اکنون کدام گروهی به دوش نگرفته است، ولی محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، طالبان را مسئول آن خوانده است. او با پخش اعلامیه‌ای به نیروهای امنیتی دستور داده که در برابر این گروه اقدام جدی کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان حمله دیروز را نکوهش کرده و گفته که کار افرادی است که به گفته او"به نام داعش زیر چتر استخبارات حکومت" انجام می‌شود_ادعایی که حکومت افغانستان پیش از این آنرا بی‌بنیاد خوانده است.

به تازگی هم در متن بیانیه‌یی منسوب به ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان که به مناسبت فرا رسیدن عید از سوی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رسانه‌ها فرستاده شده است، آمده که این گروه از تعلیم و تربیه حمایت می‌کند و نیز تلف شدن غیرنظامیان را در جنگ‌ها مایه نگرانی‌شان دانسته اند.

عصر دیروز شنبه یک موتر بمبگذاری‌ شده در نزدیک مکتب دخترانه سیدالشهدا منفجر شد و سپس دو انفجار دیگر اتفاق افتاد.

از سوی دیگر، نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفته که در مکتب سیدالشهدا ۷ هزار دانش‌آموز در سه شیفت مشغول آموزش هستند و انفجار زمانی روی داد که دانش‌آموزان شیفت دوم مرخص شدند.

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان

واکنش‌ها

در همین حال صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) با پخش اعلامیه‌ای حملات دیروز را نکوهش کرده و چنین حمله‌ها در نزدیکی مکتب‌ها را نابخشودنی دانسته است.

یونیسف از طرف‌های درگیر خواسته که برای رسیدن به اهداف خود از کودکان و غیرنظامیان استفاده نکنند و به قوانین بشری و انسان‌دوستانه احترام بگذارند.

همچنین دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد "یوناما" و نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز این حمله‌ها را "نابخشودنی و وحشیانه" خوانده و حمله به دانش‌آموزان را حمله به آینده افغانستان دانسته‌اند.

سفارتخانه‌های بریتانیا و امریکا در کابل، کمیسیون مستقل حقوق بشر، وزارت دولت در امور صلح افغانستان و برخی نهادها و ادارات دیگر نیز این حمله‌ها را به شدت نکوهش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG