لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

عبدالله عبدالله: آتش‌بس موقت راه حل اساسی و دایمی نیست


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

به دنبال اعلام آتش‌بس در سه روز عید توسط طالبان، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که راه حل بیرون رفت به گفته این شورا "بحران کنونی" کشور تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در بیانیۀ امروز گفت که برقراری آتش‌بس موقت، فرصت کوتاهِ آرامش برای مردم فراهم می‌‌کند اما به گفتۀ وی، راه حل اساسی و دایمی نیست.

عبدالله افزوده که بحران افغانستان راه ‌حل نظامی ندارد.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی گفته که خشونت و کشتار نه تنها راه‌حل نبوده بلکه به باور وی به عمق بحران و منازعه افزوده است.

عبدالله گفته که بار دیگر، طالبان را به از سرگیری مذاکرات، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و یافتن راه حل سیاسی جامع، عادلانه، با عزت و قابل قبول برای تمام طرف‌ها فرا می‌خواند.

طالبان در اعلامیه‌ای دیشب اعلام کردند که به جنگجویان این گروه دستور داده شده است تا در سه روز عید سعید فطر ، در سراسر افغانستان، عملیات تعرضی را متوقف کنند.

به اساس اعلامیه به جنگجویان طالبان همچنان دستور داده شده که اگر در ایام عید هدف حمله قرار گیرند، از خود و ساحات زیر کنترل‌شان با "جدیت نگهداری و دفاع" کنند.

اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که به دنبال آغاز روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، چندین ولایت گواه جنگ و درگیری شدید بوده است.

این روند روز شنبه هفتۀ گذشته اول ماه می رسماً آغاز شد و قرار است تا یازدهم ماه سپتمبر امسال تکمیل شود.

بر اساس توافق امریکا و طالبان، مذاکرات بین افغانان در ماه سپتمبر پارسال در دوحۀ قطر افتتاح شد اما این مذاکرات از مدتی متوقف شده است.

قرار بود نشست استانبول به هدف تسریع گفت‌وگو‌های صلح افغانستان در ۲۴ ماه اپریل برگزار شود، اما این نشست پس از آنکه طالبان از اشتراک در آن خودداری کردند تا بعد از عید رمضان به تاخیر افتاد.

XS
SM
MD
LG