لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

غنی به طالبان:‌ سه‌روز کافی نیست، به‌گونه دوامدار آتش‌بس کنید


آرشیف، یکجا شدن نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان در آتش‌س عید ۲۰۰۱۷
آرشیف، یکجا شدن نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان در آتش‌س عید ۲۰۰۱۷

به دنبال اعلام آتش‌بس سه‌روزه طالبان، حکومت افغانستان گفته که آتش‌بس سه‌روزه کافی نیست، ولی به نیروهای مسلح دستور داده که در روزهای عید فطر آتش‌بس را رعایت کنند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام آتش‌بس سه‌روز در روزهای عید از سوی طالبان را کافی ندانسته و خواستار برقراری آتش‌بس دایمی شده است.

ارگ در اعلامیه‌ای به نقل از محمداشرف غنی، رییس جمهوری نوشته است که "خشونت، کشتار افراد ملکی، تخریب زیرساخت‌ها و مکان‌های عمومی نه‌تنها در روزهای عید بل در دیگر روزها نیز جواز شرعی ندارد."

اعلامیه افزوده که حملات اخیر در ماه رمضان نشان داده است که افزایش خشونت علیه افغان‌ها برای دستیابی به اهداف سیاسی و اطلاعاتی باعث نفرت افغان‌ها می‌شود و طالبان باید یاد بگیرند که محاسبه موفقیت در میدان جنگ علیه نیروهای افغان اشتباه است.

ریاست جمهوری در این اعلامیه بر طالبان صدا می‌زند که به‌گونه دوامدار آتش‌بس کنند و برای یافتن یک راه‌حل سیاسی به میز گفتگو برگردند.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری، به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور امر شده که در روزهای عید آتش‌بس را مراعات کنند، اما دستوری‌العمل دفاعی برای حفظ جان غیرنظامیان اجرا خواهد شد.

در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی خواستار حل اساسی درگیری‌ها در افغانستان، تسریع روند گفتگوهای صلح، آتش‌بس پایدار و توقف دائمی جنگ شده است.

شورای عالی مصالحه ملی با نشر اعلامیه‌ای به نقل از عبدالله عبدالله نوشته‌است، "آتش‌بس چندروزه سبب آرامش موقت مردم می‌شود، اما راه حل اساسی برای مشکلات کشور نیست".

فریدون خوزون سخنگوی این شورا گفته است: "ما معتقدیم که تنها راه بیرون‌رفت از بحران فعلی تسریع در مذاکرات، آتش‌بس دائمی و توقف دائمی درگیری‌ها است. در گذشته جمهوری اسلامی افغانستان آتش‌بس یک‌طرفه را در عید و سایر روزهای مناسبتی اعلام کرده است که سبب آرامش موقتی مردم می‌شود، اما راه‌حل اساسی برای مشکلات موجود نیست."

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی
فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی

شورای عالی مصالحه ملی گفته جنگ افغانستان نه تنها از راه نظامی حل نمی‌شود، بلکه تجربه‌های گذشته نشان داده که افزایش جنگ سبب شدت گرفتن بحران می‌شود.

پس از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان، قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان به کابل سفر کرده‌است.

یک منبع در ارگ ریاست جمهوری آمدن آقای باجوه را به کابل تایید کرده، اما در این باره جزییات بیشتر نداده‌است.

پیش از این حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری گفته بود، به زودی یک هیئت عالی‌رتبه پاکستانی برای بحث در مورد صلح در افغانستان وارد کابل می‌شود.

لوی درستیز پاکستان درحالی به کابل سفر کرده که رئیس جمهور غنی اخیراً از این کشور خواسته است، بین دوستی و دشمنی با افغانستان یکی را انتخاب کرده و مخفیگاه‌های طالبان را در کشورش از بین ببرد.

گفته می‌شود که رئیس ارتش بریتانیا نیز وارد کابل شده، اما این خبر رسماً تأیید نشده است.

صحبت‌ها درباره صلح و آتش‌بس در افغانستان درحالی مطرح می‌شود که شهروندان افغانستان حتی از آتش‌بس یک‌ساخته نیز استقبال می‌کنند چون خواستار تامین صلح همیشگی هستند.

حلیمه و احمد صهیب باشندگان کابل به رادیو آزادی گفتند: "باید آتش بس دایمی شود. سه روز کافی نیست برای آش‌بس باید تمامی طرف‌ها موافقت کنند."

او افزود: "هر اقدامی که مانع رخته‌شدن خون افغان‌ها شود، یک ساعت باشد، یک روز باشد و یاهم بیشتر ما استقبال می‌کنیم."

این خواست‌ها درحالی مطرح می‌شود که سطح خشونت‌ و درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان بسیار بلند بوده است.

در این ماه نیروهای امنیتی افغان، طالبان و غیرنظامیان تلفات گسترده‌ای داشتند که سبب واکنش‌های بین‌المللی نیز شده‌است.

XS
SM
MD
LG