لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

نگرانی اعضای ولسی جرگه از حملات انفجاری پیهم اخیر در افغانستان


آرشیف، ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، ولسی جرگه افغانستان

انفجارهای مرگبار اخیر در کابل و لوگر خشم اعضای ولسی جرگه را برانگیخته است.

بحث مهم در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه حملات موتربمب اخیر در کابل و لوگر بود.

نمایندگان مردم این حملات را نکوهش کردند و آن‌را کار دشمنان افغانستان دانستند.

عارف رحمانی و نادرخان کتوازی، اعضای ولسی جرگه گفتند:

"حکومت افغانستان باید جلو این گونه حملات خونین را بگیرد و دیگر به کسی اجازه ندهد که خون افغانان بیگناه را بریزند. با اعلام ماتم ملی و نکوهش این وضعیت دیگر جور نخواهد شد."

نادرخان کتوازی عضو ولسی جرگه
نادرخان کتوازی عضو ولسی جرگه

"حملۀ اخیر در کابل کار دشمنان مردم افغانستان است و آن شدیدترین کلمات محکوم می‌کنم. این گونه حملات جز کشتن افغانان بیگناه هیچ هدف دیگری ندارد."

اما پس از آن برخی اعضای ولسی جرگه یکدیگر را به جاسوسی و قومگرایی متهم کردند، نظم نشست عمومی به هم خورد.

شاپور حسن‌زی نمایندۀ مردم لوگر در ولسی جرگه ادعا کرد که حملۀ اخیر در کابل کار اطلاعات ایران بوده و برخی از اعضای ولسی جرگه را به جاسوسی به ایران متهم کرد، اتهامی که با واکنش تند برخی اعضای دیگر ولسی جرگه مواجه شد.

آقای حسن‌زی افزود: "ما همه یک افغان هستیم. ما به آن نسل‌کشی نمی‌گوییم. انفجاری که در کابل شده، ایران کرده و این کشور نمی‌خواهد که کشور ما به هیچ‌وجه جور شود. در اینجا در ولسی جرگه جاسوسان ایران نشسته‌اند و دفاع هم می‌کنند."

پس از این اظهارات او نظم نشست برهم خورد و برخی اعضای ولسی جرگه آقای حسن‌زی را به نفاق‌افگنی متهم کردند.

عبدالقیوم سجادی، نمایندۀ مردم کابل در ولسی جرگه در واکنش به سخنان آقای حسن‌زی گفت که این گونه اظهارات دامن زدن به مسایل قومی است.

آقای سجادی گفت: "ما در این وطن هر روز به بهانه‌های مختلف از سوی تروریستان به‌خاک و خون کشیده می‌شویم. ما امروز منتظر تسلیت آقای شاهپور بودیم. کسی اینجا موضوع قومیت را مطرح نکرده است. ما از دوستان پشتون و دیگرهایش انتظار همدردی داشتیم. اما یک برادر پشتون ما بلند می‌شود برخی‌ها را به جاسوسی متهم می‌کند. باید جلو او گرفته شود. این وضعیت ما را به جایی نمی‌رساند و این حالت به خیر کشور نیست."

در همین حال میررحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه این اختلافات در بین اعضای ولسی جرگه را خطرناک دانست.

میررحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه
میررحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه

آقای رحمانی افزود: "این خانۀ ملت است و در اینجا نباید به مسایل قومی و زبانی دامن شود. این گونه صحبت کردن برای وکیلان لازم نیست. افغانان در خون غرق شدند و ما در این جا به مسایل قومی دامن می‌زنیم."

ولسی جرگۀ افغانستان برای پاسخگویی درباره رویدادها اخیر و گسترش جنگ و خشونت‌ها مسئولان امنیتی را فراخواند، اما مسئولان امنیتی به ولسی جرگه حاضر نشدند و در پایان نشست تصمیم گرفته شد که آنان یک روز دیگر فراخوانده شوند.

روز شنبه انفجار موتر بمبگذاری شده در نزدیک مکتب سیدالشهدا در دشت برچی کابل بیش از ۵۰ تن را کشت و بیش از ۱۰۰ تن را زخمی کرد.

همچنین هفتۀ گذشته در انفجار موتر پر از مواد منفجه در پل علم، مرکز ولایت لوگر ۲۶ تن کشته و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG