لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

میل آنلاین به افزایش خشونت‌ها در افغانستان و اعلام آتش‌بس ازسوی طالبان پرداخته


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • میل آنلاین

نشریۀ میل آنلاین به افزایش خشونت‌ها و اعلام برقراری آتش‌بس سه روزۀ طالبان در افغانستان پرداخته.

در مطلب آمده که افغانستان شاهد دو انفجار دیگری بود که در زابل ۱۱ کشته و در پروان ۹ کشته برجا گذاشت و این انفجارها ۷۲ ساعت پیش از آغاز آتش‌بس سه روزه رخ داد.

میل آنلاین همچنان به حملۀ روز شنبه بر دشت برچی کابل اشاره کرده که دانش آموزان دختر را هدف قرار داد.

در ادامه می‌خوانیم که اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان هنگامی صورت گرفت که حکومت افغانستان طالبان را مسوول حملۀ مرگبار در غرب کابل خواند.

اما طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کردند.

ساعات پیش از اعلام آتش‌بس، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بیانیه‌ای که در واکنش به حملۀ مرگبار دشت برچی نشر کرد، گفت که طالبان باید درک کنند که از راه جنگ به اهداف " شوم " شان نخواهند رسید.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای به روز دوشنبه گفت که حکومت افغانستان از اعلام آتش‌بس طالبان آگاه است.

در ادامه آمده که حکومت و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی تأکید می‌کنند.

  • دپلومات

در میان موجی از تحولات و رویدادهای امنیتی گفته می‌شود که قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان هم از کابل دیدار کرده است.

نشریۀ دپلومات هم به تحولات اخیر امنیتی افغانستان پرداخته.

بر اساس اعلام ماه اپریل جو بایدن رئیس جمهور امریکا، قرار است همۀ نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر امسال افغانستان را ترک کنند.

نویسنده به این باور است که افغانستان هم مسیری را خواهد پیمود که ویتنام جنوبی پس از بیرون شدن سربازان امریکایی از سوی رئیس جمهور ریچارد نیکسون در ۱۹۷۳ طی کرده بود.

در ادامه می‌خوانیم که در آن زمان ویتنام شمالی توافقنامۀ صلح را نقض کرده بود و شهر سایگون به دست کمونست‌ها سقوط کرد که باعث جاری شدن سیل پناهجویان شد و ویتنام جنوبی را تحت سلطه دیکتاتوری درآورد.

دپلومات نوشته که گروه مطالعۀ افغانستان به رهبری جوزف دانفورد جنرال بازنشسته امریکایی هشدار داده که بیرون شدن زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند منجر به احیای تهدید تروریزم در این کشور شود و افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستانی مبدل شود که امریکا پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ برای سرنگونی آن به افغانستان رفته بود.

XS
SM
MD
LG