لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

فرارسیدن عید فطر؛ باشندگان کابل خواستار آتش‌بس دایمی شدند


شماری از باشندگان کابل برای تجلیل از روز های عید میوه خشک خریداری می‌کنند.
شماری از باشندگان کابل برای تجلیل از روز های عید میوه خشک خریداری می‌کنند.

با اعلام آتش‌بس طالبان در روزهای عید فطر، شماری از باشندگان کابل با استقبال از این اعلام، خواستار برقراری آتش‌بس پایدار شده‌اند.

در روزی که در پی حملات مرگبار اخیر در کابل و لوگر، در افغانستان عزای ملی اعلام شده، بسیاری از مردم در کابل برای روزهای عید آمادگی گرفته‌اند. آنها امیدوارند که روزهای عید را در فضای آرام سپری کنند.

مصطفی از باشندگان کابل یکی از آنها است. او به رادیو آزادی گفت: "مطابق توان خود بادام، نخود، کلچه و سیمیان خریداری کرده‌ایم. ما خواهان آتش‌بس دایمی هستیم. حالا به ولایت‌های خود رفته نمی‌توانیم و مردم از ولایت‌ها نیز آزادانه آمده نمی‌توانند، چون امنیت نیست و وضعیت نگران‌کننده است."

این تنها آرزوی مصطفی نیست، بلکه بسیاری از باشندگان کابل خواستار برقراری آتش‌بس پایدار و پایان جنگ هستند.

همچنین فریدون باشنده دیگر کابل گفت که آرزو دارد آتش‌بس پایدار و امنیت برقرار شود تا مردم به دور از جنگ آزادانه گشت و گذار کنند: "عید بسیار خوب و روزهای خوشی است. خبر خوش آتش‌بس را نیز شنیدیم. آتش‌بس باید دایمی باشد که کشور آرام شود. عید خود را باید ما باشندگان کابل در دیگر ولایت‌ها مانند بدخشان بزرگداشت کنیم و باشندگان دیگر ولایت‌ها به کابل بیایند."

این در حالی است که گروه طالبان برای سه روز عید آتش‌بس اعلام کرده و از افراد خود خواسته که نه به مناطق تحت کنترل دولت بروند و نه به نیروهای دولتی اجازه دهند که به مناطق تحت کنترل این گروه وارد شوند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

در همین حال، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور برای تامین امنیت در سه روز عید آمادگی کامل دارند: "نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی خود را برای دفاع از مردم و تامین امنیت روزهای عید دارند. هیچ نوع نگرانی در این راستا وجود ندارد. پولیس، اردو و نیروهای امنیت ملی در سراسر افغانستان تدابیر امنیتی خاص روی دست گرفته‌اند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به اعلام آتش‌بس طالبان، به نیروهای امنیتی دستور داده که آتش‌بس اعلام شده را رعایت کنند.

کاخ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای نوشته است که "تاکید دولت و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی است."

در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ نیز در روزهای عید آتش‌بس اعلام شد که دولت و مردم با گرمی از آن استقبال کردند و خواستار آتش‌بس دایمی شدند، اما طالبان هنوز به این درخواست تن نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG