لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

اشرف غنی به طالبان: چرا از نماز خواندن و صحبت با وطنداران تان می‌ترسید؟


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسمی به مناسبت هفتۀ ساخت مساجد و گشایش ۴۳ مسجد در کابل و ولایت‌ها، از اعلام آتش‌بس سه‌روزه در روزهای عید از سوی طالبان استقبال کرد.

آقای غنی از رهبری طالبان بخاطر اجازه ندادن به افراد این گروه برای رفتن در بین مردم و دیدار با آنان انتقاد کرد: "ما از آتش‌بس این چند روز استقبال می‌کنیم. ما همیشه آتش‌بس دوامدار اعلام کردیم. چرا از مردم خود می‌هراسید؟ چرا به افراد تان هدایت می‌دهید که با هموطنان‌شان نیامیزند؟ به مسجدها بیایید. از مسجدها می‌ترسید که با مردم نماز بخوانید؟ از صحبت کردن با وطندارتان‌ می‌ترسید؟"

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که گروه طالبان با طرح حملات خونین چون لوگر، کابل، و زابل و افزایش خشونت و کشتار افراد نمی‌تواند که اراده خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

آقای غنی بار دیگر از این گروه خواست که در یک لویه جرگه حاضر شوند و با انجام گفت‌وگو یکدیگر را قناعت دهند و به یک راه حل برسند.

اما طالبان با آنکه به تازگی در باره‌ی این اظهارات آقای غنی چیزی نگفته، اما پیش از این با رد دست داشتن در حملات خونین کابل و لوگر بارها گفته اند که آنان خواهان ادامۀ جنگ نیستند و می‌خواهند که از طریق گفت‌وگو و یک راه حل سیاسی به مشکل افغانستان پایان داده شود.

این در حالی است که طالبان با صدور اعلامیه‌ای آتش‌بس سه‌روزه در روزهای عید فطر اعلام کرده، اما از افراد خود خواسته که به محلات کنترل دولت نروند و از ورود نیروهای امنیتی هم به مناطق تحت کنترل خود جلوگیری کنند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان

از سوی دیگر، امرالله صالح، معاون نخست آقای غنی در این مراسم حمله با موتر بمبگذاری‌شده به مکتب سیدالشهدای دشت‌برچی را حمله به مکتب‌ها دانست و گفت که عاملان این رویداد بازداشت و به پنجۀ قانون سپرده خواهند شد.

آقای صالح گفت که در ۵ ماه گذشته ۸۰۰ طرح بمب‌گذاری در کابل خنثی شده است: "اما به یاد داشته باشیم که در ۵ ماه گذشته در کابل ۸۰۰ پلان بمب‌گذاری خنثی شد و مجرمینش در مراحل مختلف محکمه هستند."

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنین با انتقاد از سیاست حمایتی پاکستان از طالبان و گروه‌‌های تروریستی گفت که حتی رهبر کاتولیک‌های جهان حملۀ اخیر غرب کابل را محکوم کرد، اما هیچ ملا و مسجدی در پاکستان این حمله را محکوم نکرد.

حملات اخیر به ویژه حمله مرگبار به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل با واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شد.

مسئولیت این حمله را که در آن ۸۵ تن کشته و حدود ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند، هیچ گروهی به عهده نگرفت و طالبان این حمله را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG