لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

نگرانی باشنده‌های فاریاب از فعالیت جنگجویان خارجی در این ولایت


آرشیف،
آرشیف،

با اعلام خروج همه نیروهای امریکایی از افغانستان تا چند ماه دیگر، برخی‌ها در فاریاب نگران افزایش خشونت‌ها هستند.

آنان به خصوص از فعالیت جنگجویان خارجی در آن ولایت تشویش دارند.

برخی‌ها در فاریاب نگران اند که مبادا با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تحرکات جنگجویان وابسته به داعش و تحریک اسلامی ازبیکستان افزایش یابد. مقام‌های محلی می‌گویند که جنگجویان خارجی از پاکستان و ازبیکستان در بخش‌های فاریاب حضور دارند.

فعالیت جنگجویان مسلح بر زندگی مردم تأثیر گذاشته.

عبدالرحیم ۳۵ ساله در قریۀ کته تاش در ولسوالی بلچراغ در ولایت دکان خوراکه فروشی دارد.

او می‌گوید که در قریه‌شان جنگجویان خارجی با طالبان محلی گشت و گذار می‌کنند.

او بیشتر گفت: "آنها مانند خود افغان‌ها لباس‌های محلی ما را می‌پوشند. با هیچ‌کسی حرف نمی‌زنند با افراد طالبان گشت و گذار می‌کنند. نمی‌دانم که دنبال چه هستند. اما حالا نگران هستم که با وجود اینها بعد از خروج نیروهای خارجی جنگ در دیگر مناطق در افغانستان آغاز نشود."

نعمت‌الله دهقان محلی در ولسوالی دولت آباد است.

او می‌گوید که در شش ماه گذشته افراد خارجی مسلحی را دیده که لباس پلنگی پوشیده بودند و موهای دراز داشتند.

نعمت‌الله هم نگران گسترش فعالیت جنگجویان است. او چشم دیدش را این‌گونه بیان می‌کند: "باکسی حرف نمی‌زدند موهای سیاه دراز داشتند. فکر می‌کنم که آنان زبان اوزبیکی بلد بودند، سلاح‌های بزرگ در شانه‌های شان است. من افزایش اینها را خطری به زندگی خود می‌دانم."

پولیس فاریاب هم تایید می‌کند که گروه‌های جنگجوی پاکستانی، ازبیکستانی و چچنی در ولسوالی‌های کوهستان، المار، قیصار، بلچراغ ، گرزیوان و غورماچ فعالیت دارند.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب به رادیو آزادی گفت که افراد خارجی به طالبان مشاوره نظامی می‌دهند.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب
عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب

یورش می‌گوید که جنگجویان خارجی تقریباً دو سال قبل در فاریاب مستقر شدند. اما او گفت که در مورد تعدادشان اطلاعات موثق در دست نیست. او بی‌آنکه شواهدی ارائه کند، به رادیو آزادی چنین گفت: "گروه‌های خارجی از قبیل چچنی‌ها، پاکستانی‌ها و ازبیکستانی‌ها در فاریاب هستند. اینها گروه‌های تروریستی اند که قبلاً هم بودند و حالی هم هستند. اینها در بخش‌های مشاوره‌دهی در مورد حمله‌های انتحاری و نظامی برای طالبان فعالیت می‌کنند."

پیش از این، قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال گفته بود که عبدالعزیز یولداش پسر طاهر یولداش رهبر جنبش تحریک ازبیکستان حدود چهار ماه قبل توسط نیروهای امنیتی در ولسوالی قیصار در فاریاب کشته شد.

وی رهبری اتباع خارجی در فاریاب را به عهده داشت.

طالبان در گذشته گفته اند که جنگجویان خارجی در صفوف‌شان در فاریاب حضور ندارند.

سید حسن هاشمی آگاه امور نظامی در فاریاب و نظامی پیشین است.

وی آنچنان هم باور ندارد که اتباع خارجی بر فاریاب خطر جدی باشد،

زیرا او می‌گوید: "طالبان خود‌شان ازبیکستانی‌ها را جمع آوری کردند تمام شانرا بر یک جا یعنی بر غورماچ و مرغاب به این مناطق جمع کردند. فعلاً فعالیت‌های فزیکی ندارند یک تعداد‌شان هم پس برگشتند به کشور شان."

اما حالا سرنوشت مبهم گفت‌وگو‌های صلح و اعلام خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر برخی ها بشمول نعمت الله و عبدالرحیم را نگران کرده.

اما آنان به نشستی در مورد صلح افغانستان در استانبول چشم دوخته اند، نشستی که در ۲۴ اپریل برگزار نشد و به بعد از عید به تاخیر افتاد.

مردم عادی در فاریاب مانند بسیاری‌ها در نقاط مختلف افغانستان می‌خواهند که طالبان و دولت افغانستان به صلح دایمی دست یابند و نگذارند که دیگر گروه‌های تروریستی جان و مال‌شان را به خطر بیاندازند.

XS
SM
MD
LG