لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

آرمان ملی: آیا هدف از سفر جنرال باجوه چانه‌زنی درباره‌ی صلح است؟


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز افغانستان به موضوع‌های گونه‌گون مربوط به حمله به مکتب سید الشهدا، سفر لوی درستیز پاکستان به کابل و آتش‌بس سه روزه، پوشش گسترده‌ای داده اند.

  • هشت صبح

هشت صبح نوشته است، حمله مرگبار به مکتب سیدالشهدا در کابل که باعث کشته شدن 58 دانش آموز و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن شد، در سطح ملی و بین‌المللی به شدت محکوم شد.

در سرمقاله آمده است، تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده و از همه کشورها خواسته است تا برابر با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت این سازمان، در مجازات عاملان آن با دولت افغانستان همکاری کنند.

نویسنده امیدوار است که کشورهای عضو شورای امنیت افزون بر هشدار به کشورهای حامی گروه‌های مسلح، برای شناسایی عاملان این رویداد نیز تلاش کنند.

به گفته نویسنده، هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است و این ابهام، مجازات عاملان و دادخواهی برای این رویداد را تا اندازه‌ای دشوار کرده است.

نویسنده در پایان سرمقاله نوشته است که امنیت مردم یکی از وظیفه‌ها و مکلفیت‌های اصلی دولت است.
به گفته نویسنده، دولت افغانستان در کنار محکوم کردن این حمله مسوولیت اطمینان از امنیت مردم و به دادگاه کشانیدن عاملان این رویداد را دارد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی، در سرمقاله خود درباره سفر اخیر جنرال قمر جاوید باجوه به کابل نوشته است.

در سرمقاله آمده است، این بالاترین مقام نظامی پاکستان است که به کابل آمده است.

نویسنده در ادامه پرسشی مطرح کرده که آیا هدف او چانه‌زنی در روند صلح است؟ روندی که نویسنده فکر می‌کند با فراز و فرودهایی روبه رو است و آینده آن نیز چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

در ادامه نوشته شده است که باجوه در ماه حوت سال گذشته به بحرین سفر کرده بود و در آن جا با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور‌، جنرال یاسین ضیا لوی درستیز و احمد ضیا سراج رئیس اداره امنیت ملی دیدار کرده بود.

در سرمقاله آمده است، پاکستان ادعا می‌کند که طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان کشانیده که به باور نویسنده این تا اندازه‌یی بجا است.

به گفته نویسنده، اگر طالبان صلح کنند، وارد نظام شوند، کشور آرام خواهد بود، بدون شک با کشورهای مختلف جهان روابط برقرار خواهند کرد که یکی از آن‌ها هم هند است که پاکستان آن را دوست ندارد و پاکستان پیوسته در تلاش برای کوتاه کردن دست هند از افغانستان بوده است.

بربنیاد معلومات سرمقاله‌نویس، پاکستان مطمئن نیست که پس از شریک شدن طالبان در قدرت، جلو نفوذ هند در افغانستان گرفته شود.

به باور نویسنده پاکستان همچنین نگران است که طالبان پس از به قدرت رسیدن از اسلام آباد روی گردانند.
در پایان سرمقاله نویس به این باور است که اشاره‌های رئیس جمهور اشرف غنی که به پاکستان گفته بود، انتخاب درست کنید، "دوست یا دشمن" این پیام جنرال باجوه را مجبور کرد که به کابل سفر کند.

  • اطلاعات روز

اطلاعات روز نیز در مورد آتش‌بس در عید نوشته و گفته که این بار طالبان در آتش‌بس پیش قدم شدند و سپس دولت افغانستان آتش‌بس سه روزه را اعلام کرد.

در سرمقاله آمده است، اگر طالبان پیشنهاد آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان در ماه رمضان را رد نمی‌كردند، نویسنده باور دارد كه در این ماه این همه خونریزی صورت نمی‌گرفت.

در پایان سرمقاله، نویسنده پیشنهاد کرده است که آتش‌بس پس از عید تمدید شود و هر دو طرف صادقانه برای صلح روی میز مذاکره حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG