لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

خواست‌های ولسی جرگه در نامه‌ی به کانگرس امریکا؛ از جنگ داخلی در افغانستان جلوگیری شود


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان در نامه‌یی به کانگرس امریکا برای جلوگیری از جنگ داخلی و توجه به حفظ دست‌آوردهای دو دهه گذشته افغانستان تأکید کرده است.

دو کمیسیون ولسی جرگه افغانستان و شورای دموکراتیک صلح و ثبات افغانستان-امریکا در نامه‌ای به کانگرس امریکا بر جلوگیری از داخلی تأکید کرده‌اند.

نویسندگان نامه از وضعیت آینده پساخروج نیروهای خارجی از افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند. آن‌ها همچنین در این نامه ده ماده‌یی تأکید کرده‌اند که اگر امریکا به حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته توجه کند، از آغاز جنگ داخلی در این کشور جلوگیری خواهد شد.

آن‌ها افزوده‌اند که نیروهای امنیتی افغانستان را به سادگی نمی‌توان در میدان جنگ شکست داد، ولی به باور نویسندگان نامه، این نیروها هنوز هم به حمایت مالی امریکا نیازمند هستند.

نیروهای امنیتی افغانستان
نیروهای امنیتی افغانستان

نویسندگان نامه با حمایت کامل از روند صلح، «معامله» بر سر حقوق دختران، زنان و اقلیت‌ها را غیر قابل‌پذیر دانسته‌اند. آن‌ها بر مشارکت عادلانه زنان در قدرت تأکید کرده‌اند.

میر حیدر افضلی، رئیس‌ کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه و عضو شورای دموکراتیک صلح و ثبات افغانستان-امریکا به رادیو آزادی گفت که نویسندگان نامه از جامعه جهانی و امریکا خواستند که بر گروه طالبان فشاور بیاورند تا تن به برقراری آتش‌بس بدهند.

افضلی می‌گوید: "در قسمت از این‌که یک فشار مضاعف آورده شود توسط جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا بالای طالبان که این‌ها حاضر شوند به میز مذاکره و مذاکرات صلح ادامه پیدا کند."

همچنین در جمع پیشنهادهای ولسی جرگه به مجلس نمایندگان امریکا، حمایت نیروهای هوایی امریکا در هنگام جنگ از نیروی‌های افغان مهم خوانده شده و خواهان ادامه‌ آن شده‌اند.

در نامه همچنین به تجهیز و تمویل نیروهای هوایی افغانستان اشاره شده‌است، اما ادامه کار پیمانکاران خارجی در این زمینه موثر خوانده شده و هشدار داده شده‌است که در صورت پایان کار این پیمانکاران، نیرو‌های هوایی افغانستان در وضعیت دشواری قرار خواهند گرفت.

ولسی جرگه همچنان افزون بر کمک‌های مالی در بخش آموزش دختران افغان، خواستار ارایه بورس تحصیلی به آنان و توزیع ویزه ویژه مهاجرت به کسانی که با امریکایی‌ها در افغانستان کار کرده، شده‌است.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

ولسی جرگه در حالی این‌ها را از کانگرس امریکا خواسته که پنتاگون می‌گوید، خروج‌ نیروهای این کشور از افغانستان ۱۲ درصد تکمیل شده‌است.

وزارت دفاع امریکا در یک اعلامیه‌ای اگرچه با در نظرداشت ملاحظات امنیتی، از شمار دقیق نیروهایی که از افغانستان بیرون شده‌اند، چیزی نگفته اما افزوده که بیش از ۱،۸۰۰ واحد تجهیزاتی که باید از میان برده شوند، به بخش لوژیستکی‌ سپرده شده و همچنین یک پایگاه نظامی رسماً به نیروهای افغان تحویل داده شده‌است.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در اول ماه می آغاز شد و تا یازدهم سپتمبر آینده تکمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG