لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

نگرانی شهروندان کابل از افزایش پتاقی و مواد آتش‌زا، در آستانه عید فطر


به کارگیری پتاقی و دیگر مواد آتش‌زا، در آستانه عید فطر
به کارگیری پتاقی و دیگر مواد آتش‌زا، در آستانه عید فطر

به کارگیری پتاقی و دیگر مواد آتش‌زا، در آستانه عید فطر نگرانی‌هایی را برای شماری از باشندگان شهرکابل ایجاد کرده است.

در این شب و روز و در آستانه عید فطر، بیشترین صدا که در شهر کابل به گوش می‌رسد، صدای خشن پتاقی و دیگر بازیچه‌های آتش‌زای همسان آن است.

بزرگداشت عید و دیگر روزهای مناسبتی با استفاده از پتاقی، انواع فشنگ و دیگر مواد آتش‌زا همواره یکی از چالش‌ها در شهر کابل بوده است.

آرشیف
آرشیف

شماری از باشندگان این شهر می‌گویند که به‌کارگیری پتاقی از سوی کودکان، آرامش روانی مردم را برهم زده و خانواده‌ها و پولیس برای جلوگیری از آن هیچ اقدامی نکرده اند.

سید عمر باشنده کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت: "کودکان شبانه پتاقی می‌اندازند و صدای خشن آن آزار دهنده است. نمی‌دانم که خانواده‌های آن‌ها چرا احساس مسئولیت نمی‌کنند و همچنین پولیس چرا از آن جلوگیری نمی‌کند. باید پولیس اقدام کند."

علاوه بر استفاده از پتاقی، انواع فشنگ و مواد آتش‌زا و صدا دار، فیرهای شادیانه و استفاده از اسلحه پلاستیکی توسط کودکان نیز در شهر کابل به یک چالش جدی مبدل شده است.

آرشیف، آتشبازی در افغانستان
آرشیف، آتشبازی در افغانستان

روح‌الله واحدی باشنده دیگر شهر کابل می‌گوید که تمام خانواده‌ها به ویژه والدین باید رفتار و کردار کودکان شان را اداره کنند تا کودکان شان در آینده خشن بار نیاید.

آقای واحدی گفت: "بدون شک کودکانی که سرو کار شان با پتاقی، اسلحه پلاستیکی و اشیای آتش‌زا باشد بر روان آن‌ها تاثیر منفی دارد. در آینده آن‌ها را خشن به بار می‌آورد و حتی آن‌ها را به سوی جرم و وحشت سوق می‌دهد. خواهش من از والدین این است که بر فرزندان خود کنترول کامل داشته باشند."

در همین حال قومندانی امنیه کابل گفته که در چند هفته اخیر، چندین محموله پتاقی و اشیای آتش‌زا را ضبط کرده و چندین فروشنده آن نیز بازداشت شده اند.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل تأکید می‌کند که پولیس با دست اندرکاران پتاقی و دیگر اشیای آتش‌زا برخورد قانونی خواهد کرد.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل
فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل

آقای فرامرز افزود: "با فروشنده‌ها، استفاده کنندگان پتاقی، انواع فشنگ‌ها و مواد آتش‌زا برخورد جدی صورت خواهد گرفت. پولیس کابل از تمام والدین می‌خواهد که متوجه این موضوع باشند چون امنیت عینی و روانی مردم برای ما مهم است و به شکایت‌های مردم در تمام ناحیه‌ها رسیدگی خواهد شد."

استفاده از پتاقی، فشنگ‌ها، جنگ افزارهای پلاستیکی در سال‌های پیشتر نیز درد سری به شماری از باشنده‌گان کابل بوده است و در مواردی هم استفاده از این‌ها سبب زخمی شدن کودکان نیز شده اند.

اما با تعهدات که برای جلوگیری از آن صورت گرفته، نیروهای امنیتی هنوز نتوانسته اند که از خریدو فروش و استفاده آن در شهر کابل جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG