لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

‎نگرانی وزارت صحت عامه افغانستان از گسترش موج سوم ویروس کرونا در عید


نشست مشترک وزارت صحت عامه و وزارت حج و اوقاف افغانستان
نشست مشترک وزارت صحت عامه و وزارت حج و اوقاف افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان هشدار داده که اگر در روزهای عید توصیه‌های صحی رعایت نشود، موج سوم کرونا باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا خواهد شد.

فردا پنجشنبه روز نخست عید فطر است. وزارت صحت عامه افغانستان از گسترش سریع این ویروس در روزهای عید هشدار داده است.

وحید مجروح سرپرست این وزارت گفت که موج سوم کرونا در کابل و بیشتر ولایات در حال گسترش است و موارد ابتلا به آن رو به افزایش است.

د افغانستان عامې روغتیا سرپرست وزیر وحید مجروح
د افغانستان عامې روغتیا سرپرست وزیر وحید مجروح

‎او افزود: "هر بی‌احتیاطی را که ما در جامعه انجام می‌دهیم، حتی اگر بیشتر به مارکت‌ها می‌رویم، حالا در بازار لیسه مریم و دیگر بازارهای شهر ازدحام زیاد است. ما نتیجه آن را از طرف شام در افزایش گراف واقعات مثبت و فوتی‌ها مشاهده می‌کنیم، اما اگر می‌خواهید گراف را کاهش دهیم، راه حل با ما و شما است تا در روزهای اخیر ماه رمضان و عید به آن توجه داشته باشیم."

آقای مجروح افزود که مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته اخیر در مقایسه با هفته‌های گذشته ۱۳درصد افزایش یافته است. به گفته او، این امر بیانگر شیوع سریع این ویروس است.

سرپرست وزارت صحت از مردم خواست که در روزهای دیدارهای عیدی را کم کنند، دست‌های خود را بشویند و فاصله فیزیکی و دیگر توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

آقای مجروح این موضوع را در نشست مشترک خبری با محمدامین مظفری، معین وزارت حج و اوقاف مطرح کرد.

آقای مظفری از امامان و خطیبان مساجد خواست که تمام تدابیر صحی را در نظر بگیرند و نماز عید را با بیان خطبه‌های کوتاه در فضای باز برگزار کنند.

محمدامین مظفری، معین وزارت حج و اوقاف
محمدامین مظفری، معین وزارت حج و اوقاف

‎او گفت: "نماز عید باید در تمام حالات به گونه خلاصه و در فضای باز ادا شود. مساجدی که فضای باز ندارند، نمازشان را در جاده‌های اطراف مسجد انجام بدهند. امامان مساجد به مسایل امنیتی نیز توجه لازم داشته باشند. فاصله‌های اجتماعی میان صف نمازگزاران باید مراعت شود. نمازگزاران با داشتن ماسک به ادای نماز عید حاضر شوند."

معاون وزیر حج و اوقاف رعایت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را امری شرعی دانست.

به گفته مقامهای وزارت صحت عامه افغانستان در حال حاضر ظرفیت شناسایی نوعیت ویروس کرونا را دارد و تا کنون بیشتر موارد ابتلا به این ویروس از نوع ویروس جهش یافته «انگلیسی» شناسایی شده است.

این وزارت اعلام کرده که از آغاز گسترش ویروس کرونا تا اکنون ۶۳۴۵ هزار آن نفر به این بیماری مبتلا شده و ۴.۳ درصد آنها جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG