لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

گاردین: کشته شدن سربازان بریتانیایی در افغانستان بیشتر از امریکایی بوده


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین تحت عنوان"احتمال کشته شدن عساکر بریتانیایی در افغانستان دو برابر بیشتر از نیروهای امریکایی بوده" مقاله‌ای را به نشر رسانده.

در بخشی از مطلب آمده که به اساس مطالعه‌ای که چهارشنبه(۱۲ می) توسط"پروژۀ هزینه‌های جنگ" در پوهنتون براون امریکا نشر شد، در جریان جنگ تقریباً ۲۰ ساله در افغانستان، احتمال کشته شدن عساکر بریتانیایی و کانادایی در افغانستان دو برابر بیشتر از همتایان امریکایی آنها بوده است.

به نوشتۀ گاردین، ایالات متحده امریکا در مقایسه با سایر اعضای نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت، آیساف، بطور مطلق بیشترین تلفات را در افغانستان متحمل شده و ۲۳۱۶ عسکر امریکایی بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان کشته شده اند.

اما در مطلب آمده که فیصدی تلفات نظر به تعداد عساکر امریکایی مستقر در این کشور، در مقایسه با تلفات نیروهای بریتانیایی و کانادایی دو برابر کمتر است.

روزنامۀ گاردین می‌نویسد، در مطالعۀ "پروژه هزینه‌های جنگ" تلفات عساکر به اساس درصدی سطح نیروها در اوج استقرار‌شان در افغانستان بررسی شده.

به اساس این مطالعه، تلفات نیروهای امریکایی در اوج حضور نظامی‌شان در افغانستان ۲.۳ درصد، تلفات عساکر بریتانیایی ۴۵۵ تن یعنی ۴.۷ درصد و تلفات عساکر کانادایی ۱۵۸ تن یعنی ۵.۴ درصد بوده.

گاردین از قول الینور سلوان، استاد روابط بین الملل پوهنتون کارلتون در اوتاوا پایتخت کانادا می‌نویسد که میزان نسبتاً بلند تلفات عساکر کانادایی تا حدی زیاد به دلیل کمبود وسایط نقلیه مقاوم در برابر ماین‌ها، وسایط زرهپوش ام. آر.‌ای پی(MRAP) و هلیکوپتر‌های نظامی، بوده است.

روزنامۀ گاردین می‌ویسد، هزینه‌های جنگ طولانی بیست ساله در افغانستان، تحت بررسی در حال افزایش قرار دارد.

در این جنگ حدود ۵۰ هزار غیرنظامی افغان کشته شده اند و ۴۰ درصد تلفات ناشی از حملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ کودکان بوده اند.

  • امریکن پروسپکت

نشریۀ آنلاین امریکن پروسپکت در مورد سخنرانی سناتور جین شاهین مقاله‌ای را نشر کرده.

نویسنده گفته زمانیکه جین شاهین، سناتور ارشد نیوهمپشر، در مورد برنامه ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور امریکا برای خروج از افغانستان، در کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا سخنرانی می‌کرد، درست پشت سر او، عکس‌های هفت زن افغان دیده می‌شد.

به نوشتۀ امریکن پروسپکت جین شاهین، در مورد چگونگی قتل وحشیانۀ این هفت زن جوان توسط طالبان به طور مفصل سخن گفت و عکس‌های هفت زن قربانی را نشان داد.

به گفتۀ شاهین، باید اطمینان حاصل شود که حقوق زنان افغان که سخت به خاطر آن مبارزه کرده اند حفظ شود و خروج نیروها این تلاش‌ها را با تهدید مواجه می‌سازد.

امریکن پروسپکت می‌نویسد که در گیری در افغانستان برای زنان و دختران این کشور ویرانگر بوده و به اساس گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد، بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۰ هزار زن و دختر افغان کشته یا زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG