لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

نخستین روز آتش‌بس؛ انفجار دو ماین در کندهار ۷ کشته برجا گذاشت


آرشیف، انفجار در کندهار
آرشیف، انفجار در کندهار

بامداد روز نخست عید در افغانستان با انفجار دو ماین در کندهار آغاز شد، در این انفجارها ۷ تن جان باختند ۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

جمال ناصر بارکزی سخنگوی فرماندهی پولیس کندهار به رادیو آزادی گفت: "امروز ۹:۳۰ بامداد در محل صالحان ولسوالی پنجوایی یک تاکسی هدف انفجار ماین قرار گرفته که در نتیجه آن دو کودک جان باخته و دو کودک و یک تن دیگر در آن زخمی شده‌است. همچنین ۱۰:۱۵ دقیقه در بازار میوند در یک انفجار ماین دیگر ۵ تن در آن جان‌شان را از دست داده در جمع قربانیان کودکان و زنان شامل است."

تاکنون مسوولیت این انفجارها را کسی به دوش نگرفته‌است.

این انفجارها در حالی است که با آغاز عید و اعلام آتش‌بس گروه‌ طالبان و حکومت، مردم خواهان آتش‌بس همیشگی در کشور اند.

آنان هرچند می‌گویند که از آتش‌بس استقبال می‌کنند اما آن را بسنده نمی‌دانند.

سلیم ۲۳ ساله باشنده ولایت کابل است، می‌گوید که از جنگ به سیر آمده و خواهان آتش‌بس دایمی است.

سلیم گفت: "تمام ملت که این‌جا آتش‌بس است خوش هستند، عید بسیار به آرامی و صلح‌آمیز می‌گذرد. چی دولت است چی طالب است یا گروه‌های دیگر است همین خواست ما است که برای آتش‌بس دایمی کار کنند."

آتش‌بس دایمی خواست تنها سلیم نیست، سمیع‌الله که در ولایت بدخشان مشغول دکانداری است می‌گوید که با اعلام آتش‌بس سه روزه، به چند روزی شهروندان کشور می‌توانند به راحتی نفس بکشند، هرچند از دید او این بسنده نیست.

سمیع‌الله افزود: "این سه روز اعلام آتش‌بس کافی و بسنده نیست همان قسمی که در سه روز اعلام خوشی می‌کنند اگر طالبان و حکومت به خواست مردم افغانستان عمل کنند و آتش‌بس دایمی را اعلام کنند تا این که مذاکرات صلح سرعت بخشیده شود یقینا که مردم از این استقبال می‌کنند."

با این‌حال برخی‌ها هم عید را همانند پیش بزرگداشت نمی‌کنند، یکی از آنان هم قلم‌یار است.

او که در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا زندگی می‌کند، می‌گوید که ناامنی و نبرد، خوش‌حالی عید را از آنان گرفته‌است.

قلم‌یار افزود: "در افغانستان در ولسوالی پتان ولایت پکتیا خوشحالی وجود ندارد. به‌خصوص در میان مردم ما، دو سال می‌شود که هم عیدها تلخ است و هم روزه تلخ است، خوش‌حالی را ندیدیم."

این تنها قلم‌یار نیست که نبرد عیدش را تاریک کرده!

غفران باشنده ولایت کندز نیز می‌گوید، ناامنی‌ها آرامش روزهای عید را از او گرفته و مردم محل‌اش همانند پیش به پیشواز از روزهای عید نمی‌روند.

کودک زخم برداشته در نتیجه انفجارها در غرب کابل
کودک زخم برداشته در نتیجه انفجارها در غرب کابل

غفران گفت: "چهار اطراف کندز جنگ‌ است، تهدید بسیار زیاد وجود دارد. در عیدهای گذشته بچه‌ها جوانان باهم یک‌جا می‌شدند چکر می‌زدند ولی در این عید آن‌گونه نیست فضا به‌گونه دیگر است، آشفته است نگران امنیت هستند."

این دیدگاه‌های شهروندان کشور در حالی است که طالبان و حکومت پیش از این آتش‌بس سه روزه در روزهای عید را اعلام کردند و تا زمان نوشتن این گزارش، موردی از نقض این آتش‌بس گزارش نشده‌است.

شهروندان کشور با آغاز گفت‌وگوهای صلح خواهان تامین آتش‌بس دایمی بودند، آن‌چه که تنها در روزهای عید گواه آن هستند، این اعلام آتش‌بس نیز پس از ماه‌ها ناامنی‌هایی است که شماری زیادی را قربانی خود کرد.

XS
SM
MD
LG