لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

محکمه جزایی بین‌المللی در مورد خشونت‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان تحقیق می‌کند


ارشیف
ارشیف

سارنوال ارشد محکمه جزایی بین‌المللی می‌گوید که تحقیقات این محکمه، خشونت‌های جاری میان اسرائیل و فلسطینیان را هم شامل خواهد شد.

فاتو بنسودا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گفت، در تحقیقاتی که در مورد ادعا های جنایات جنگی در جریان درگیری‌های گذشته میان آنها صورت می‎گیرد، افراد دخیل در خونریزی‌های تازه را شاید هدف قرار دهد.

بانو بنسودا که وظیفه‌اش به عنوان سارنوال ارشد محکمۀ جزایی بین‌المللی ماه آینده به پایان می‌رسد تأکید کرده که تحقیقات محکمه بر مبنای قانون صورت می‌گیرد و انگیزه سیاسی ندارد.

فاتو بنسودا
فاتو بنسودا

پیش از این بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت که محکمۀ جزایی بین‌المللی غیرجانب‌دارانه عمل نکرده و صرف به دنبال دولت اسرائیل است.

اما بانو بنسودا این اتهام را رد کرد و گفت که این محکمه به خاطر شفافیت با اسرائیلی‌ها و هم با فلسطینیان به گونۀ منظم در مورد تحقیقات روان گفت‌وگو کرده تا به هر دو طرف فرصت عادلانه برای اظهار موقف‌های شان فراهم شود.

اسرائیل و فلسطینیان درگیر خشونت‌های شده‌اند که از سال ۲۰۱۴ به اینطرف شدیدترین درگیری خوانده می‌شود.

خشونت‌های تازه اخیراً زمانی آغاز شد که فلسطینیان با ورود اسرائیلی‌ها به بخش‌های از شهر قدیمی بیت‌المقدس اعتراض کردند و اسرائیلی‌ها به اخراج فلسطینیان اقدام کردند تا مهاجرین اسرائیلی در آنجا مستقر شوند.

در این جریان طیاره‌های جنگی اسرائیل بر غزه حمله های هوایی کردند و گروه‌های فلسطینی در این منطقۀ پُر جمعیت بیش از ۱۶۰۰ راکت به داخل اسرائیل پرتاب کردند.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

وزارت صحت نوارغزۀ تحت کنترل حماس روز پنجشنبه گفت که در حمله‌های اسرائیل در سه روز گذشته حدود ۸۳ فلسطینی کشته شده‌اند.

مقام‌های صحی گفته اند که ۷ تن در اسرائیل جان باخته اند.

نتانیاهو دیروز پنجشنبه (۱۳ می) در دیدار با نظامیان اسرائیلی در بارۀ موثریت سیستم دفاعی اسرائیل در برابر تهدیدات راکتی گروه‌های اسلامگرای حماس و جهاد سخن گفت: "سیستم دفاعی ضد حملات راکتی اسرائیل به ما فرصت عملیات می‌دهد. نیروهای دفاعی ما قبلاً صدها هدف را نشانه گرفته اند و به زودی شمار این اهداف از مرز یک هزار خواهد گذشت. ما به خاطر دفاع از شهروندان خود به حملات علیه حماس ادامه می‌دهیم و به هدفی که یک بار دیگر در اسرائیل امنیت برقرار شود خواهیم رسید."

ادارۀ فلسطینی که بر بخش‌های از کرانۀ غربی حکمرانی می‌کند، در غزه قدرتی ندارد.

این اداره عضو محکمۀ جزایی بین‌المللی است و به تکرار از این محکمه خواسته است که اسرائیلی‌ها را به خاطر ادعا های ارتکاب جرایم جنگی در جریان جنگ‌های سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ و سال ۲۰۱۴ تحت پی­گیرد قرار دهد.

XS
SM
MD
LG