لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

دفاتر اسوشیتدپرس و الجزیره در نوار غزه در حملات هوایی اسرائیل تخریب شدند


حمله هوایی اسراییل در نزدیک دفاتر اسوشیتدپرس و الجزیره که منجر به تخریب آنها شد.
حمله هوایی اسراییل در نزدیک دفاتر اسوشیتدپرس و الجزیره که منجر به تخریب آنها شد.

در حالیکه حملات هوایی اسرانیل بر نوارغزه شدت یافته، دیروز شنبه (۱۵ می) در نتیجۀ بمباردمان شدید نیروهای هوایی اسرائیل، یک ساختمان بلند منزل در نوارغزه فرو ریخت که در آن دفاتر خبرگزاری های اسوشیتدپرس و الجزیره قرار داشت.

اسرائیل بعد از خشونت‌های اخیر در امتداد سرحد با لبنان و همزمان با آن ناآرامی‌های داخلی بین شهروندان عرب و یهود، از اوایل دیروز حملات بر نوارغزه را شدت بخشیده است.

شبه نظامیان فلسطینی حماس نیز برای پنجمین شب، فیر راکت‌ها را بر قلمرو ادامه دادند.

به گفته داکتران فلسطینی در اثر حملات هوایی اخیر تعداد زیادی در شهر غزه کشته و زخمی شده اند و از کشته شدن شماری در اسرانیل نیز خبر داده شده است.

احمد یعقوبی یک باشنده غزه هنگام جستجو در بین آوار ساختمان تخریب شده دیروز به خبرگزاری رویترز گفت: "در این خانه که ویران شده، حدود ده تن، هشت کودک با مادر و پدرشان زندگی می‌کردند. کودکان از یک تا هشت یا نه سال سن داشتند، این بزرگترین در بین آنها بود. این یک کشتار برنامه ریزی شده و منظم است. بدون هیچ‌گونه توجیه این عمل جنایتکارانه که امروز اتفاق افتاد، باورنکردنی و غیرانسانی است."

آرشیف، ویرانی های ناشی از حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه
آرشیف، ویرانی های ناشی از حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه

اردوی اسرائیل گفته، یک سیستم تونل‌های مورد استفاده شبه نظامیان را در غزه تخریب کرده، سایر مواضع و مراکز تولید اسلحۀ شبه نظامیان حماس را در تلاش جلوگیری از حملات راکتی، هدف قرار داده است.

شدیدترین خشونت‌های داخلی در شهر لود اتفاق افتاد که بعد از حمله بر کنیسه های شهر و درگیری‌ها در آن قیود بر گشت و گذار ادامه دارد.

در سرحدات شمالی اسرائیل، گروهی از معترضان لبنانی و فلسطینی کتاره های سرحدی را از بین برده و برای مدت کوتاه به اسرائیل داخل شده، تیراندازی کرده اند.

یک گروه طرفدار حزب‌الله ایران گفته، یکی از اعضای آن در شفاخانه درگذشته.

یک منبع امنیتی لبنان و رسانه های محلی گفته اند که دو معترض لبنانی در اثر تیراندازی اسرائیل زخمی و بعداً در گذشته اند.

به گفتۀ رسانه های اسرائیل، سه راکت هم از قلمرو سوریه به استقامت اسرائیل فیر شده، اما آنها یا در داخل سوریه و یا در مناطق خالی از سکنه اصابت کرده اند. تا هنوز مشخص نشده، این راکت‌ها را کی فیر کرده است.

تنش‌های اخیر در این منطقه در اوایل این ماه با اعتراض فلسطینی‌ها به اخراج و اقدامات پولیس اسرائیل در مسجدالاقصی که مورد احترام مسلمانان و یهودیان است، در شرق شهر بیت المقدس آغاز شد.

مسجد اقصی
مسجد اقصی

بعد هم گروه اسلام‌گرای حماس که بر نوار غزه حاکم است، در تلافی درگیری پولیس اسرائیل با فلسطینی‌ها، حملات راکتی را بر اسرائیل آغاز کرد.

تا اکنون تلاش‌های بین‌المللی برای میانجیگری به خاطر توقف این درگیری، بی‌فایده بوده است.

میشل باشله کمشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از همه طرف های درگیر در نوار غزه خواسته، تنش‌ها را کاهش دهند.

قرار است امروز (یکشنبه ۱۶ می) شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در مورد وضعیت در نوار غزه، بحث کند.

در این حال، دیروز هزاران تن در مرکز شهر لندن تظاهرات را براه انداخته، از دولت بریتانیا خواستند تا برای ختم درگیری خونین بین فلسطینی‌ها و اسرائیل، اقدامات فوری را انجام دهد.

XS
SM
MD
LG