لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

پایان آتش‌بس و آغاز جنگ در ۱۸ ولایت افغانستان


آرشیف، نیروهای افغان در جریان عملیات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان در جریان عملیات نظامی

در پایان آتش‌بس سه‌روزه نه چندان آرام، جنگ بار دیگر آغاز شده است. وزارت دفاع گفته که گروه طالبان در ۱۸ ولایت به نیروهای امنیتی حمله کردند، اما در باره تلفات احتمالی آن توضیح نداده است.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به روز یک‌شنبه (۲۶ ثور) به رادیو آزادی گفت: "پس از ختم سه روز آتش‌بس اعلام شده، طالبان دوباره فعالیت‌های تروریستی خود را از سر گرفتند و حملات تروریستی طالبان بالای مردم افغانستان ادامه دارد."

به گفته او، طالبان آتش‌بس را رعایت نکردند و با حملاتی در پنج ولایت ۲۱ غیرنظامی را کشتند و ۳۰ غیرنظامی دیگر را زخمی کردند - ادعایی که طالبان آنرا رد کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که نیروهای حکومتی در غزنی، هلمند و کندهار فعالیت نظامی داشتند و افراد طالبان جلوی آنان را گرفتند.

این ادعاهای ضد و نقیض در حالی مطرح شده که قول اردوی ۲۱۵ میوند از آغاز عملیات تعرضی و پاکسازی در ولسوالی‌های لشکرگاه، ناوه و نهرالسراج خبر داده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشتید پرس به نقل از رئیس شورای ولایتی هلمند از شدت گرفتن جنگ در این ولایت و آواره شدن مردم محلی خبر داده است.

فامیل بیجا شده داخلی در ولایت هلمند
فامیل بیجا شده داخلی در ولایت هلمند

اما محمداشرف غنی رئیس جمهوری هم پس از پایان آتش‌بس، به فرماندهان قول اردوها دستور داده که طالبان را سرکوب کنند.

دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به رادیو آزادی گفت که آقای غنی دیشب به آنها گفت که آمادۀ دفاع از خاک و مردم خود باشند: "رئیس جمهور به آنان گفت اگر طالبان آتش‌بس را تمدید نکردند. آنان آمادگی خود را برای دفاع از نظام و مردم بگیرند و طالبان را در هر جای سرکوب کنند."

در همین حال شماری از اعضای مشرانو جرگه از عدم رعایت آتش‌بس در روزهای عید انتقاد کردند و گفتند که این موضوع باور مردم به روند صلح و میزان اعتماد میان حکومت و طالبان را پائین می‌آورد.

انار کلی هنریار
انار کلی هنریار

انارکلی هنریار و هاشمم الکوزی، اعضای این مجلس گفتند: "ما دیدیم که متأسفانه بدبختانه در روزهای عید هم در شماری از ولایت‌ها قربانی داشتیم. اگر ننگرها و کندهار ببینیم، همچنان حمله بر یک مسجد."

"در بسیاری از ولایت‌ها جنگ است. مشکل است، هر روز نظامیان و ملکیان ما کشته می‌شوند. مردم ما در یک حالت بسیار دشوار قرار دارند، برخی‌ها خانه‌های شان را ترک کردند و در شهرها، سرک‌ها و پارک‌ها شب‌ها و روزهای خود را سپری می‌کنند."

اگرچه اعلام آتش‌بس در روزهای عید امیدواری‌ها به نزدیک دیدگاه‌های دو طرف جنگ را بالا برد، ولی آغاز دوباره جنگ این امیدواری را کاهش داده است.

XS
SM
MD
LG