لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

بیگم نسیم ولی خان رهبر پیشین حزب عوامی نشنل پارتی پاکستان درگذشت


بیگم نسیم ولی خان
بیگم نسیم ولی خان

بیگم نسیم ولی خان سه بار عضو پارلمان پاکستان و اولین زن از ایالت خیبر پختونخوا بود که در انتخابات غیرحزبی سال ۱۹۷۷ اشتراک کرد و موفق شد.

بیگم نسیم ولی خان بعد از زندانی شدن شوهرش ولی خان در شرایط بسیار دشواری رهبری حزب را به دوش گرفت.

فضل رحیم مروت یکی از رهبران حزب می‌گوید: "او عروس باچا خان مؤسس تحریک خدایی خدمتگار و همسر عبدالولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پارتی بود. هنگامی که ولی خان در زمان حکومت ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۷۰ زندانی شد، بیگم نسیم ولی خان رهبری حزب را به دوش گرفت. از همان وقت مبارزۀ سیاسی را آغاز کرد و معروف شد."

بیگم نسیم ولی خان در یک گفت‌وگوی اختصاصی در سال ۲۰۱۵ به رادیو مشال گفته بود که خانوادۀ وی چندین دهه قبل در مبازرات باچا خان سهم داشت.

افراسیاب ختک
افراسیاب ختک

افراسیاب ختک عضو سابق مجلس سنای پاکستان که بیگم نسیم ولی خان را از نزدیک می‌شناخت گفت که او در وضعیت بسیار دشواری به سیاست رو آورد: "حزب نشنل عوامی پارتی تحریم و رهبران آن نظربند شده بودند. وی در چنین یک وقت به میدان سیاست داخل و خلای رهبری حزب را پر کرد. حزب مخالف حکومت ذوالفقار علی بوتو بود. تظاهرات و گردهمایی وجود نداشت."

آقای ختک می‌افزاید که مرحلۀ دوم هنگام مبارزات جنبش اعادۀ دموکراسی در ایام زمامداری جنرال ضیاءالحق در سال ۱۹۸۱ بود.

بیگم نسیم ولی خان به حیث عضو حزب نشنل عوامی پارتی بازداشت و در حصرخانگی قرار گرفت. و این مرحلۀ را نیز سپری کرده است."

بسیاری از سیاستمداران بخاطر وفات بیگم نسیم ولی خان ابراز غمشریکی و همدردی کرده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی در تویت خود به اسفندیار ولی خان فرزند ناتنی بیگم نسیم ولی خان و رهبر حزب پیام غمشریکی و تسلیت فرستاده است.

XS
SM
MD
LG