لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

به دلیل آتش‌سوزی‌ در برخی از مناطق افغانستان، قیمت‌ها افزایش یافته است


آتش‌سوزی در کابل
آتش‌سوزی در کابل

شماری از باشنده‌گان ولایت‌های گونه‌گون در افغانستان می‌گویند با آتش‌سوزی‌های اخیر در برخی از مناطق این‌کشور، قیمت مواد غذایی و غیرغذایی به ویژه قیمت تیل افزایش یافته است.

باشندگان ولایات مختلف افغانستان از افزایش قیمت مواد غذایی و غیرغذایی شکایت می‌کنند.

آنها می‌گویند ممکن دلیل افزایش قیمت مواد خوراکی درمناطق آنها سوختن ده‌ها موتر باربری کالای بازرگانی باشد که در ماه‌های اخیر طعمه آتش شدند.

به گفته آنها، آتش‌سوزی‌ها بر قیمت تیل و گاز تأثیر گذاشته و حتا قیمت یک لیتر تیل تا ۱۰ افغانی افزایش یافته است.

آنها می‌گویند پیش از این یک لیتر تیل را با ۳۵ افغانی خریداری می‌کردند، اما اکنون قیمت آن در برخی مناطق به ۴۵ افغانی رسیده است.

محمد قاسم و سید گل ساکنان ولایت‌های کندهار و کندز به رادیو آزادی گفتند:

"قیمت تیل بسیار زیاد شده است، ما قبلاً ۳۲ یا ۳۳ می‌خریدیم، اما اکنون قیمت آن به ۴۲ افغانی رسیده است."

او افزود:‌"در کندز، قیمت کالاهای مختلف به شدت افزایش یافته است، از یک‌سو بیکاری، از سوی دیگر ناامنی و این افزایش قیمت کالاها مردم را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است."

ساکنان شماری دیگر از ولایت‌های افغانستان نیز در صحبت با رادیو آزادی شکایت‌های مشابهی را مطرح کرده و می‌گویند دولت باید برای کنترل قیمت‌ها گام بردارد.

آنها از دولت افغانستان خواستند تا تجهیزات پیشرفته آتش‌نشانی را فراهم سازد تا از رویدادهای مشابه در آینده جلوگیری شود.

این درحالی است که درچند ماه گذشته آتش‌سوزی‌های بزرگی در ولایت‌های هرات، کندهار، فراه و کابل رخ داده است و میلیون‌ها دالر زیان مالی به سکتور خصوصی وارد کرده است.

آتش سوزی در اسلام قلعه
آتش سوزی در اسلام قلعه

فدراسیون اتاق‌های تجارت افغانستان می‌گوید در آتش سوزی‌های اخیر حداقل ۱۴۰۰ موتر باربری آتش گرفته اند که باعث افزایش قیمت گاز و تیل و کاهش مواد غذایی دربازارها شده است.

خان جان الکوزی معاون این فدراسیون، به رادیو آزادی گفت: "در این آتش‌سوزی‌ها نه‌تنها تیل و گاز، بلکه بسیاری از اقلام دیگر مانند مواد غذایی، مواد اولیه کارخانه‌ها، وسایل برقی و غیره نیز سوخته است که همه تاثیر مستقیم به مارکیت کشور داشته است و قیمت‌ها به ویژه در شب و روز ماه رمضان و عید افزایش یافته است، با این رویدادها در قیمت‌ها ۱۵ درصد و حتا ۲۰ درصد افزایش آمده است."

الکوزی می‌گوید هرچند آمار دقیقی از زیان‌های وارد شده مشخص نشده است، اما دستکم ۲۰۰میلیون دالر زیان مالی به سکتور خصوصی وارد شده است.

خان جان الکوزی معاون فدراسیون اتاق‌های تجارت افغانستان
خان جان الکوزی معاون فدراسیون اتاق‌های تجارت افغانستان

او می‌گوید، به دلیل نبود توقفگاه‌های معیاری برای تانکرها و موترهای باربری و با درنظرداشت آتش سوزی‌های پیهم در چند ماه اخیر، هنوز هم احتمال تکرار رویدادهای مشابه وجود دارد.

ما تلاش کردیم نظر وزارت صنعت و تجارت افغانستان را در این باره داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

باشنده گان افغانستان در روزهای پسین درحالی از افزایش قیمت مواد غذایی وغیرغذایی به ویژه بلند رفتن بهای مواد نفتی شکایت می‌کنند که در روزهای اخیر تخریب پیهم پایه‌های برق وارداتی و قطع برق نیزچالش‌های فراوانی را برای مردم پدید آورده است.

XS
SM
MD
LG