لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

روز جهانی مخابرات؛ ۹ ولایت افغانستان از خدمات فایبر نوری محروم اند


آرشیف
آرشیف

روز جهانی مخابرات در افغانستان درحالی فرا می‌رسد که هنوز ناامنی تهدید بزرگ سر راه خدمات مخابراتی و تکنالوژِی در این کشور است.

افغانستان کشوری است که در کنار دیگر سکتورها مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز در این کشور با تهدیدهای ناامنی روبه رو است.

اما مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گویند با وجود همه پیشرفت‌ها در این بخش، هنوز چالش‌های بزرگی در برابر این خدمات وجود دارد.

سعید شینواری سخنگوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی "اترا" به رادیو آزادی گفت ناامنی مشکل جدی است که خدمات رسانی مخابراتی در کشور را به چالش کشیده است.

شینواری می‌گوید: "نبود امنیت جدی‌ترین مشکل سر راه خدمات مخابراتی است، در یک سال گذشته یا بیشتر، ۳۰۸ پایه شبکه مخابراتی بگونه کامل و یا بگونه نسبی تخریب شده است که برای خدمات سکتور مخابراتی از ۱۵ تا ۱۷ میلیون دالر زیان رسیده است، همین دلیل است که هزینه‌ها هم کاهش نمی‌یابند."

پایه‌های مخابراتی در افغانستان
پایه‌های مخابراتی در افغانستان

به گفته شینواری ۹ ولایت به دلیل ناامنی‌ها از دسترسی به فایبر نوری و خدمات انترنتی بی بهره اند، اما به گفته او تلاش برای رسانیدن خدمات به این ولایت‌ها ادامه دارد.

آقای شینواری افزود، عدم دسترسی به خدمات مخابراتی در بخش‌های دور افتاده و مشکلات فرهنگی در جامعه، دسترسی مردم به این خدمات را با مشکل روبرو کرده است.

بربنیاد معلومات اداره اترا، درحال حاضر ۲۲.۵ میلیون سیم کارت فعال در سراسر کشور در دسترس مردم قرار دارد و ۱۲.۸ میلیون تن از خدمات انترنتی استفاده می‌کنند.

این اداره می‌گوید، شمار کاربران فیسبوک در سراسر کشور اکنون به ۶.۴ میلیون نفر رسیده است.

درحال حاضر، ۷٬۳۰۰ برج "پایه" مخابراتی در سراسر افغانستان فعال است و مردم از خدمات انترنتی و مخابراتی استفاده می‌کنند.

به گفته مقام‌های اداره اترا، هم اکنون ۲۷ درصد مردم به خدمات انترنت و ۹۰ درصد به خدمات شبکه‌های مخابراتی دسترسی دارند.

آرشیف٬ استفاده از انترنت در افغانستان
آرشیف٬ استفاده از انترنت در افغانستان

با توجه به تمام این اطلاعات، مردم عام از خدمات شبکه های مخابراتی در افغانستان ناراضی هستند.

ساکنان برخی مناطق کشور به رادیو آزادی گفتند که خدمات مخابراتی در ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌هایی داشته، اما چندان قناعت بخش نیست.

جاوید یکی از این باشندگان می‌گوید: "خدمات مخابراتی در ۲۰ سال گذشته بهبود یافته است، اما در مقایسه با کشورهای همسایه مانند پاکستان و ایران، قیمت انترنت بسیار بالا است و تحویل آنتن بسیار ضعیف است."

منصور محمدی یکی دیگر از این باشندگان، می‌گوید در برخی ولایت‌ها به شمول بخش‌هایی از کندز فعالیت مخابراتی از کار افتاده است.

محمدی گفت: "هنوز هم گونه که مردم انتظار دارند خدمات مناسب نیست، دربسیاری از نقاط زینه یک شبکه کار می‌کند یک شبکه کار نمی‌کند اگر از خدمات انترنت بگویم پول زیاد هزینه دارد و خدمات ناچیز ارائه می کند که این منصفانه نیست."

روز جهانی مخابرات برای آن هرسال بزرگداشت می‌شود که تمام کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات از راه دور اطلاعاتی را در مورد اهمیت این روز به مردم ارائه می‌دهند تا مردم اهمیت فناوری اطلاعات را درک کرده و از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

آرشیف
آرشیف

بربنیاد آمارسایت‌های خبری خارجی، تقریباً ۳ میلیارد نفر در جهان در مناطق روستایی خارج از شهرها زندگی می‌کنند و توسعه فناوری اطلاعات در شهرها اتفاق افتاده است.

بربنیاد این آمار شمار افراد ساکن در مناطق روستایی از دسترسی به مخابرات و اطلاعات بی بهره اند.

بربنیاد گزارش‌ها، ۵ شرکت مخابراتی و ۶۱ مرکز انترنتی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG