لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

پاکستان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرده است


 نجیب‌الله علی‌خیل سفیرافغانستان در اسلام‌آباد
نجیب‌الله علی‌خیل سفیرافغانستان در اسلام‌آباد

پاکستان در واکنش به آخرین اظهارات مقام‌های افغانستان در پیوند به این کشور، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرده است.

پاکستان می‌گوید که در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های افغانستان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرده است.

زاهد حفیظ چوهدری، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان به روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت، آنان اعتراضات شدید خود را به نجیب‌الله علی‌خیل سپرده اند.

این اقدام پاکستان آشکارا پس از اظهارات تند حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان صورت گرفته است.

آقای محب در روز نخست عید در سفرش به ننگرهار خطاب به پاکستان گفت که تاریخ‌اش جعلی است و هیچ چیزی هم برای افتخار ندارد.

حمدالله محب پاکستان را متهم به حمایت از طالبان کرد و گفت که اما برای افتخار چیزی ندارد که روی مناطق و اسلحه‌هایش بگذارد.

اکنون پاکستان می‌گوید که این گونه اظهارات روی روابط هر دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان می‌گوید که افغانستان با این گونه همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان بی‌ارزش می‌سازد.

اما حکومت افغانستان در این باره خاموشی اختیار کرده است.

از سوی دیگر آگاهان سیاسی می‌گویند، بدون شک که پاکستان در وضعیت جاری افغانستان دست دارد، اما حکومت افغانستان به جای مشخص ساختن خطوط قرمزش و استفاده از دیپلوماسی قوی، تنها به اظهارات احساساتی بسنده می‌کند و این کارش سودی ندارد.

نجیب آزاد، رئیس جنبش باور به رادیوی آزادی گفت: "بدبختانه حکومت افغاستان مطابق به خطوط سرخش و دیپلوماسی قوی عمل نمی‌کند، بلکه بر بنیاد موضع‌های فردی عمل می‌کند. من فکر نمی‌کنم که حکومت افغانستان در مقابل احضار سفیرش اقدامی انجام دهد، چون حکومت سیاسی خارجی درست ندارد."

نجیب آزاد، رئیس جنبش باور
نجیب آزاد، رئیس جنبش باور

اما حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که دوست و دشمن دایمی ندارد و روابط‌اش با هر کشوری بر بنیاد منافع ملی افغانستان است.

پاکستان در حالی سفیر افغانستان را احضار می‌کند که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا در صحبت تیلیفونی‌ با محمود قریشی، همتای پاکستانی‌اش خواهان ادامۀ همکاری این کشور در روند صلح افغانستان شده است.

آقای بلینکن در تویتر خود نوشته است: "با محمود قریشی در کنار بحث روی تعهدات پاکستان برای مبارزه با تروریزم روی همکاری دایمی این کشور در روند صلح افغانستان و ثبات منطقه گفت‌وگو کردم."

از سوی دیگر پاکستان یک بار دیگر تعهداتش برای همکاری در روند صلح افغانستان را تازه کرده است.

وزارت خارجۀ این کشور در خبرنامه‌ای نوشته است که محمود قریشی در صبحت تیلیوفنی‌اش با انتونی بلینکن بر آتش‌بس دایمی و پایان خشونت‌ها تأکید کرده است.

پاکستان پایان دادن به درگیری افغانستان از طریق یک راه حل سیاسی را مسؤولیت منطقه و جامعۀ جهانی دانسته است.

پاکستان در حالی به همکاری در بخش حل درگیری افغانستان تعهد می‌سپارد که حکومت افغانستان در این بخش خواستار برداشتن گام‌های عملی از سوی این کشور است.

پس از انتقادات مقام‌های افغانستان از پاکستان و سفر جنرال قمر باجوه، لوی درستیز پاکستان به کابل، حکومت افغانستان گفت که پاکستان تعهد به همکاری عملی کرده و آنان در انتظار اقدامات عملی این کشور هستند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با قمر باجوه، لوی درستیز پاکستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با قمر باجوه، لوی درستیز پاکستان

حکومت افغانستان پاکستان را به حمایت از طالبان، تأمین پناهگاه‌های امن و منابع مالی متهم می‌کند، اما طالبان و پاکستان بارها این اتهام‌ها را رد کرده اند.

امریکا و پاکستان در حالی روی پایان خشونت‌ها و آتش‌بس دایمی در افغانستان گفت‌وگو کرده اند که آتش جنگ در افغانستان شعله‌ورتر شده است.

اما با وجود ای همه، حکومت افغانستان حل اساسی این درگیری را وابسته به پاسخ پاکستان می‌داند که از میان دوستی و دشمنی با افغانان کدام گزینه را انتخاب می‌کند.

اما در حال حاضر پاسخ پاکستان همین است که از به میان آمدن دوبارۀ امارت اسلامی طالبان حمایت نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG