لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

در کمتر از ۲ماه اخیر حدود ۵هزار خانواده در افغانستان بی‌جا شده اند


ّبی‌جاشده‌های جنگ در ولایت هلمند
ّبی‌جاشده‌های جنگ در ولایت هلمند

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که در کمتر از دو ماه اخیر حدود ۵ هزار خانواده در سراسر کشور بی‌جا شده اند.

جنگ افغانستان در کنار گرفتن قربانی‌های زیاد از شهروندان این کشور، آنان را با مشکلات زیادی دیگری روبه‌رو می‌کند.

یکی از پیامدهای ناگوار جنگ در افغانستان آوارگی هزاران خانواده است که به دلیل جنگ محل زندگی‌شان را ترک می‌کنند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که تنها از آغاز سال ۱۴۰۰ تا به حال حدود ۵ هزار خانواده در سراسر افغانستان بی‌جاشده اند.

بی‌جاشده‌های جنگ در افغانستان
بی‌جاشده‌های جنگ در افغانستان

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیوی آزادی گفت که بیشتر این خانواده‌ها به دلیل جنگ در ولایت‌های بغلان، هلمند و کندهار بی‌جا شده اند.

او می‌گوید:‌"از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار خانوادۀ بی‌جاشده داریم البته در سراسر افغانستان به شمول ولایت‌های کندهار، هلمند و بغلان و سایر ولایت‌های افغانستان. جنگ یک پدیده‌ای است که هموطنان ما را متضرر می‌سازد بالاخره آنان را مجبور می‌سازد که از مناطق و محل زندگی‌شان را انتقال پیدا کنند."

در همین حال شماری از باشندگان ولسوالی دهنۀ غوری که به دلیل جنگ به مرکز این ولایت آواره شده اند، از نرسیدن کمک‌ها شکایت دارند.

آنان می‌گویند که ۱۰ روز پیش به دلیل شدت جنگ در مرکز ولسوالی دهنۀ غوری مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

بی‌جاشده های جنگ در افغانستان
بی‌جاشده های جنگ در افغانستان

عبدالوهاب و محمد داوود، دو تن از باشندگان این ولسوالی که به مرکز بغلان آواره شده اند، به رادیوی آزادی گفتند: "از مردم ملکی ما شهید و زخمی داشتیم، به خانه‌های مردم هاوان اصابت کرده بود و دوکان‌های مردم حریق شد، مردم مجبور شدند که مال و دارایی‌شان در آنجا بگذارند و حالا به شهر پلخمری مهاجر شدند."

"تا به حال از طرف کدام مقام، دولت و یا انجو هیچ کمکی برای ما در نظر گرفته نشده است."

آنان از دولت محلی و مرکزی می‌خواهند که به آنان توجه کنند و هر چه زودتر کمک‌های اولیه را به آنان برسانند.

در همین حال شریف‌الله شفق، رئیس مهاجرین و عودت‌کنندگان بغلان می‌گوید که تنها در ۱ ماه گذشته در نتیجۀ جنگ ۳۵۰۰ خانواده در این ولایت بی‌جا شده اند.

به گفتۀ آقای شفق، این شمار خانواده‌ها از ولسوالی‌های دهنۀ غوری، نهرین، برکه، بغلان مرکزی، دند شهاب‌الدین و خوست این ولایت به مرکز بغلان آواره شده اند.

او می‌گوید که تا به حال به ۲۶۶ خانوادۀ بی‌جاشدۀ اخیر کمک صورت گرفته است.

او می‌افزاید:‌"از میان هزار فامیل که ما سروی کردیم به ۲۶۶ فامیلش که مستحق شناخته شدند، رسیدگی صورت گرفت، بقیه‌اش مستحق نبود و تمام عریضه‌هایی که به ما می‌رسد همه‌شان مستحق و بی‌جا شده نیستند."

بی‌جاشده‌های جنگ در ولایت کنر
بی‌جاشده‌های جنگ در ولایت کنر

به گفتۀ او، کمک‌های صورت گرفته شامل مواد خوراکی و غیرخوراکی می‌شود و بررسی‌ها به منظور شناسایی دیگر خانواده‌های بی‌جاشدۀ مستحق ادامه دارد تا به آنان نیز کمک صورت گیرد.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که سالانه هزاران خانواده به دلایل مختلف از جمله بی‌جا می‌شوند که از این میان شماری از آنان دوباره به محل زندگی اصلی‌شان بر می‌گردند و برخی دیگرشان به دلیل نامساعد بودن محل زندگی‌شان نمی‌توانند به محل زندگی‌شان برگردند و به کمک‌های دایمی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG