لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

نیویارک تایمز: با وصف تهدید‌ها افغان‌ها به کسب آموزش ادامه می‌دهند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، با وصف تهدید‌ها دختران و پسران افغان به کسب آموزش ادامه می‌دهند.

روزنامه به نقل از نجلا عارفی، دختری که در رویداد مرگبار هفتۀ گذشته در منطقۀ دشت برچی کابل زخمی شده می‌نویسد که با وجود آن که می‌ترسد، به آموزش ادامه می‌دهد.

به نوشتۀ روزنامه، شاید دختران و پسران قلم، کتابچه و کمپیوتر نداشته باشند، اما چیز‌های در ذهن دارند که جهان از آن آموخته می‌تواند.

نیویارک تایمز نوشته که، تروریستان از قدرت تعلیم به ویژه رفتن دختران به مکتب می‌ترسند.

روزنامه می‌نویسد که حالا که امریکا نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌کند و تعقیب راه جنگ نتیجه نمی‌دهد، بهتر است که به نوشتۀ روزنامه تروریستان از راه‌های بدیل دیگر شکست داده شوند.

نیویارک تایمز با اشاره به آموزش نوشته که تروریستان در درازمدت به مراتب بیشتر از آموزش دختران و پسران می‌ترسند تا ترس از طیارۀ بی‌پیلوت.

روزنامه همچنان نوشته که با مصرف یک سالۀ یک سرباز بین‌المللی در افغانستان ۲۰ مکتب ابتدائیه در این کشور ساخته شده می‌تواند.

شماری از روزنامه‌های پاکستانی در مورد واکنش مقام‌های آن کشور به انتقاد مقام‌های حکومت افغانستان توجه کرده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی و حمد‌الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به تازگی یک بار دیگر پاکستان را به سیاست دوگانه در قبال افغانستان و حمایت از طالبان متهم کردند.

  • دان

روزنامۀ دان نوشته که وزارت خارجۀ پاکستان سخنان مقام‌های افغان را غیرمسئولانه و بی‌اساس خوانده است.

روزنامه به نقل از این وزارت نوشته که "اتهام‌های بی‌بنیاد به فضای اعتماد میان دو کشور برادر زیان می‌رساند و چشم‌پوشی است از نقش موثر پاکستان در روند صلح افغانستان."

روزنامه می‌نویسد که سخنان اشرف غنی با مجلۀ اشپیگل موجب واکنش پاکستان شده.

آقای غنی در این گفت‌وگو پاکستان را به حمایت منظم از طالبان متهم کرده و گفته که طالبان از سوی پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند.

پاکستان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار و نگرانی و اعتراض عمیقش را به او ابراز کرده.

اورزلا اشرف، رئیس واحد تحقیقات و ارزیابی افغانستان می‌گوید که انتقاد‌های تند مقام‌های افغان از پاکستان شاید حمایت مردم افغانستان را از مقام‌ها جلب کند، اما به باور او این انتقاد‌ها در درازمدت موثر تمام نخواهد شد.

خانم اشرف در گفت‌وگو با رادیو آزادی پیشنهاد کرده که افغانستان با همسایه‌اش صحبت کند و برایش قناعت دهد که افغانستان امن و آرام برای تمامی منطقه به ویژه پاکستان، کشوری که مرز مشترک طویل با افغانستان دارد، بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG