لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

استقبال بانوان از افتتاح فروشگاه لباس از سوی یک خانم تجارت‌پیشه بدخشانی


آرشیف
آرشیف

انگیزه امانی ۲۵ ساله در گوشه‌ای از شهر کهنه فیض آباد مرکز ولایت بدخشان فروشگاه اندکی بزرگ‌تر و پر رونق را برای زنان و کودکان بدخشانی ایجاد کرده است.

بانو امانی می‌گوید که ۵ ماه قبل او با دختر کاکایش تصمیم بر ایجاد این فروشگاه گرفتند اما سه ماه قبل با هزینه نزدیک به یک میلیون افغانی از پول شخصی شان در فیض آباد کار را آغاز کردند.

او می‌گوید که بشمول خودش ۵ بانو دیگر با مزد روزمره همرایش کار می‌کنند و این کارش سبب شده تا زنان بی‌شماری به راحتی به خرید نزد او بیایند: "در ابتدا ما می‌خواستیم که دست به ایجاد این فروشگاه بزنیم، نگران بودیم که آیا کار ما خوب می‌شود یا نه. ولی هنگامی‌که این فروشگاه افتتاح شد یک رقم مورد تشویق مردم قرار گرفتم که حتی فکرش را نمی‌کردم."

ایجاد فروشگاه زنانه از سوی زنان تجارت پیشه با استقبال گرم بانوان بدخشانی مواجه شده است.

ریزه گل آموزگار در یکی از مکتب‌های بدخشان است.

او می‌گوید که در گذشته به دلیل نبود فروشگاه زنانه آنان به مشکل زیاد روبر بودند. از جمله در تبدیل کردن لباس در دکان مردانه، در جریان خرید شوهرش او را همراهی می‌کرد و چندین مشکل دیگر.

حالا او می‌گوید که لباس را به میل دلش انتخاب می‌کند و به تنهایی بدون هراس و بدون اینکه از مردان خانواده‌اش بخواهد با او بروند، به خرید می‌آید: "این فروشگاه همه فروشنده و خریدارش زنان هستند ما به راحتی به خرید می‌رویم. می‌توانیم لباس خرید کنیم، لباس تبدیل کنیم. در گذشته به مشکل مواجه بودیم. باید این گونه فروشگاه‌ها زیادتر شود."

لینا شیرزاد فعال حقوق زن در بدخشان می‌گوید که در چند سال اخیر زنان زیادی این ولایت دست به کارهای کلان تجارتی زده‌اند و از توانایی اقتصادی خوبی برخوردار هستند.

به گفته بانو شیرزاد حضور زنان در کارهای بیرون از خانه در جامعه سنتی مثل بدخشان کاریست دشوار: "ما زنان تحصیل کرده زیادی داریم که هم اکنون در جامعه سنتی بدخشان کار می‌کنند و این زنان توانمندی‌های خاص دارند. اقدام این خانم خیلی خوب است چون در گذشته چنین چیزی نبود."

هرچند بانو امانی از رونق تجارتش در وقت خیلی کم سخن می‌گوید اما او نگران آینده است.

این بانو بدخشانی با بیرون شدن نیروهای خارجی و برگشت احتمالی گروه طالبان نگران آینده خود و تجارتش است.

XS
SM
MD
LG