لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

هشدار غنی به طالبان: اگر خشونت را انتخاب کنید نیروهای افغان آماده جنگ اند


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید که اگر طالبان راه خشونت را انتخاب کرده باشند، حکومت و نیرو‌های افغان آماده جنگ استند.

آقای غنی در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس امریکا که دیروز (۲۷ ثور) نشر شد، به طالبان هشدار داد: "اگر آنها [طالبان] صلح نمی‌خواهند و تلاش دارند قدرت را از طریق خشونت به دست آورند و یا نظام دکتاتوری را تحمیل کنند، تمامی نیرو‌های وطن‌پرست افغانستان گام بر می‌دارند و تصمیم می‌گیرند. متاسفانه در آن صورت، مسئله باید در میدان جنگ نهایی شود."

طالبان تا هنوز به این اظهارات رئیس جمهور اشرف غنی واکنش نشان نداده اند.

پیش از این ملا هبت‌الله رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش گفته بود که تفاهم و گفت‌وگو در اولویت این گروه قرار دارد، اما به گفته او جانب مقابل به شیوه‌های مختلف برای تخریب روند سیاسی فعلی تلاش می‌کند.

همزمان با نشر پیام رهبر طالبان، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با بخش تاجیکی رادیو آزادی در دوشنبه تاکید کرده بود که اگر طالبان بخواهند با زور قدرت را در دست گیرند، برای ایالات متحده پذیرفتنی نخواهد بود.

رئیس جمهوری افغانستان در حالی به طالبان هشدار داده که از آغاز خروج نیرو‌های امریکایی و ناتو از افغانستان که کمتر از یک ماه از آن می‌گذرد، میزان خشونت‌ها در اینکشور خیلی افزایش یافته.

طالبان حملات‌شان را در چندین ولایت شدت بخشیده و تلاش کرده اند تا دست بالای در جنگ‌ها داشته باشند، چنانچه ولسوالی‌های نرخ ولایت میدان وردک و برکه ولایت بغلان، چند روز پیش به دست این گروه سقوط کرد.

اما آیا این گونه فشارها، چه تاثیری روی نظام و نیرو‌های امنیتی افغانستان خواهد داشت؟

عارف سحر آگاه امور مبارزه با تروریزم بین‌المللی در لندن به این باور است که طالبان توانایی سقوط نظام را نخواهند داشت اما آنها می‌توانند نیرو‌های امنیتی افغانستان را به چالش بکشند.

او گفت: "اگر احیاناً نیرو‌های امریکایی تا ماه سپتمبر از افغانستان به صورت کامل بیرون شوند و طالبان حاضر به آتش‌بس نشوند، می‌توانند که اگر حکومت افغانستان را سقوط هم داده نتوانند، تحت تاثیر فزاینده و فشار‌های فزاینده نظامی قرار دهند که می‌تواند برای حکومت و نیرو‌های امنیتی افغانستان خیلی شکننده و مهلک تمام شود."

هلیکوپترهای قوای هوایی امریکا در حال ترک میدان هوایی کندهار
هلیکوپترهای قوای هوایی امریکا در حال ترک میدان هوایی کندهار

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا حدود یک ماه پیش اعلام کرد که روند خروج کامل نیرو‌های کشورش از افغانستان از اول ماه می آغاز و تا یازدهم سپتمبر امسال تکمیل می‌شود.

در اوایل ماه می، جنرال مارک میلی لوی درستیز اردوی امریکا گفته بود که در یک سال گذشته نیرو‌های ایالات متحده از سوی طالبان هدف حمله قرار نگرفته اند اما به گفتۀ او در این مدت، حد اوسط از ۸۰ تا ۱۲۰ حمله در روز بر نیرو‌های امنیتی افغانستان صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG