لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

شورای امنیت ملی: گروه طالبان روابطش با شبه نظامیان خارجی را قطع نکرده‌است 


آرشیف، دستگیری شماری از جنگجویان از سوی نیروهای افغان در ولایت ننگرهار
آرشیف، دستگیری شماری از جنگجویان از سوی نیروهای افغان در ولایت ننگرهار

مقام‌های حکومت افغانستان گفته‌اند که پنج شهروند پاکستانی در درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ولسوالی حصارک ننگرهار و پشتونکوت فاریاب کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی ننگرهار گفته‌اند که پیکرهای این پنج نفر پس از تشخیص هویت‌شان، برای تحویل به خانواده‌های آنها، از طریق صلیب سرخ به پاکستان منتقل شده است.

شورای امنیت ملی کشور با اشاره به این موضوع گفته که هنوز هم جنگجویان طالبان روابط خود با شبه نظامیان خارجی را قطع نکرده‌اند.

رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت: "طالبان با گروه‌های دیگر تروریستی ارتباط ایدیولوژیکی و اقتصادی دارند و قطع ارتباط این گروه‌ با گروه‌های بیرونی سخت است. در ترکیب طالبان هنوز هم اتباع کشورهای دیگر حضور دارند و عملاً در جنگ دخیل اند به همین اساس توافق‌نامه دوحه میان امریکا و طالبان ارزیابی شده است."

پیش از این نیز دولت افغانستان طالبان را به داشتن ارتباط با گروه‌های شبه نظامی خارجی متهم کرده بود.

قطع روابط طالبان با گروه‌های شبه نظامی خارجی یکی از مهم‌ترین شرایط توافق‌نامه میان امریکا و طالبان در دوحه بوده است.

اما طالبان این ادعای حکومت افغانستان را رد کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت: "پناهندگان ما كه در كشورهای دیگر هستند، برای جهاد به اینجا می‌آیند و در اینجا به شهادت می‌رسند. طبیعتاً با كمك صلیب سرخ یا شخص دیگری اجساد آنها به خانه‌های شان منتقل می‌شود، این بعید نیست زیرا ما مهاجران افغانی داریم که در اینجا می‌جنگند و خدمت می‌کنند، اما خانواده‌های آنها در پاکستان، ایران یا هر کشور دیگری هستند و آنها به صورت انفرادی برای جنگ به اینجا می‌آیند."

آقای مجاهد گفت در گروه آنها اتباع خارجی حضور ندارند.

این در حالیست که نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد روز دوشنبه در ارتباط با اظهارات اخیر مقامات افغانستان علیه این کشور توسط وزارت خارجه پاکستان احضار شد.

حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان روز اول عید در سفرش به ننگرهار، در یک سخنرانی خطاب به پاکستان گفت که تاریخ جعلی است و جای افتخار ندارد.

حمدالله محب پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد، اما به گفته او چیزی زیادی برای افتخار ندارد که منطقه و قلمرو خود را به آن نامگذاری کنند.

XS
SM
MD
LG