لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

آمادگی‌ها برای برگزاری نشست استانبول؛ ارگ: تاریخ دقیق نشست معلوم نیست


آرشیف، شهر استانبول
آرشیف، شهر استانبول

یک مشاور وزارت دولت در امور صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده که هیئت طالبان در اجلاس استانبول اشتراک می‌کند.

عزیزالله فضلی می‌گوید، تیم دولت و مذاکره کننده طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، جمعه گذشته در مورد آمادگی برای نشست استانبول نیز گفتگو کرده‌اند.

دیدار بین هیئت‌های مذاکره کننده در دوحه بعد از یک وقفه طولانی انجام شده.

طالبان گفته بودند، تا زمانی که عساکر امریکایی تا اول می، از افغانستان خارج نشوند، در مذاکرات بین افغان‌ها شرکت نخواهند کرد.

عزیزالله فضلی مشاور وزارت دولت در امور صلح در مورد نشست اخیر در دوحه گفت، یک هیئت طالبان در نشست استانبول شرکت خواهد کرد: "تا حد زیاد به نظر می‌رسد که طالبان هم آماده شرکت در نشست ترکیه هستند. حکومت افغانستان همیشه گفته که ما برای صلح پایدار که در آن آرزوی‌های ملت تضمین شده باشد، کاملاً آماده هستیم."

عزیزالله فضلی
عزیزالله فضلی

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که در مورد برگزاری نشست استانبول، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

اما محمد امیری معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، آمادگی‌ها برای نشست استانبول تسریع شده است: "حکومت آماده اشتراک فعالانه در کنفرانس استانبول است. کار بالای اجلاس استانبول جریان دارد، اما تا هنوز وقت و زمان آن مشخص نیست."

نشست استانبول که در آن در مورد حکومت موقت و ختم جنگ در افغانستان بحث خواهد، توسط ایالات متحدۀ امریکا و جامعه جهانی مهم خوانده شده است.

گرچه مذاکرات بین افغان‌ها در قطر در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما تا اکنون چندین بار به تأخیر افتاده و سرنوشت روند صلح افغانستان و گفتگوهای بین افغان‌ها در حالت ابهام قرار دارد.

بر اساس توافق ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ بین ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده و طالبان، اول می مهلت خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین شده بود.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

اما ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور امریكا اعلام کرد كه خروج نیروهای این کشور از افغانستان، اول ماه می آغاز و تا ۱۱ سپتمبر سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

قوماندانی مرکزی نیروهای ایالات متحده (سنتکام) دیروز (۱۸ می) گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان۱۳ تا ۲۰ درصد تکمیل شده است.

اخیراً طالبان به اخلال در گفتگوهای صلح و حمله‌های خونین در افغانستان متهم شده‌اند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز گذشته در توییتر نوشته که طالبان بر اهداف ملکی به خاطر آن فشار می‌آوردند تا خود را قوی نشان داده و دولت را به آوردن روزهای بد بالای مردم، متهم کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته به کمیتۀ امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا گفت، بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، برخی کشورها از جمله چین و روسیه به همکاری در پروسۀ صلح افغانستان، آماده هستند.

XS
SM
MD
LG