لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

هشت صبح: تنها نقش مشورتی به شورای عالی دولت کافی نیست


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به رایزنی‌ها برای تشکیل "شورای عالی دولت" و همچنین مسایل مربوط به صلح در افغانستان پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح با اشاره به احتمال تشکیل شورای عالی دولت براساس توافقنامه سیاسی ۲۸ ثور میان محمد اشرف اغنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نوشته که دادن تنها نقش مشورتی به شورای عالی دولت کافی نیست.

این توافقنامه در پی جنجالی شدن انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۷ میان دو رقیب اصلی انتخابات امضا شد و براساس آن قدرت میان دو طرف تقسیم شد. یکی از نهادهایی که براساس این توافقنامه سیاسی باید تشکیل می‌شد، شورای عالی دولت متشکل از رهبران سیاسی بود.

هشت صبح افزوده که شورای عالی دولت برای رئیس جمهوری در مسایل ملی مشوره می‌دهد و اعضای آن از میان رهبران سیاسی و شخصیت‌های ملی برگزیده می‌شود. به نظر روزنامه، تنها دادن نقش مشورتی به شورای عالی دولت کافی نیست و باید این شورا صلاحیت تصمیم‌گیری هم داشته باشد.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، اگر این شورا چنین نقشی نداشته باشد، تنها مشوره دادن هیچ دردی را درمان نخواهد کرد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی با اشاره به دیدارهای محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با شماری از رهبران سیاسی نوشته که تلاش‌ها برای نهایی‌سازی فهرست اعضای شورای عالی دولت ادامه دارد و بیشتر اعضای آن رهبران احزاب سیاسی خواهند بود.

به نوشته روزنامه ویسا، هنوز مشخص نیست که آیا شورای عالی دولت نقش و صلاحیت اجرایی خواهد داشت یا نه اما در این مورد رای‌زنی ادامه دارد.

روزنامه افزوده که در مورد نام‌گذاری این شورا و این که چه کسانی باید اعضای آن باشند، نیز بحث‌ها ادامه دارد. به نوشته ویسا، فهرست اعضای شورای عالی دولت تا آخر هفته جاری تکمیل می‌شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با عنوان "جنگ بیگانه و جنگجویان بیگانه" نوشته است که طالبان افغان هستند اما آن‌ها به دلایل گوناگونی به جنگ روی آورده‌اند.

به نوشته روزنامه، به طالبان از بیرون به‌ویژه پاکستان برای ادامه جنگ انگیزه داده می‌شود و در آن کشور زمینه تبلیغات گسترده و امکانات نظامی برای این گروه فراهم می‌شود.

هیواد افزوده که در حال حاضر طالبان به صلح تمایل دارند، چون نیروهای خارجی از این کشور بیرون می‌شوند و آ‌ن‌ها هیچ دلیلی واقعی برای ادامه جنگ ندارند. روزنامه مدعی شده که در حال حاضر در صفوف طالبان جنگجویان خارجی به‌ویژه پاکستانی حضور دارند و علیه دولت افغانستان می‌جنگند.

این روزنامه دولتی همچنین تأکید کرده است که حکومت افغانستان از همکاران استراتژیک خود، جامعه جهانی و سازمان ملل متحد باید بخواهد تا با فشار وارد کردن بر پاکستان، این کشور از دشمنی در برابر افغانستان دست بکشد.

XS
SM
MD
LG