لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

نگرانی برخی شهروندان از افزایش و حمل سلاح غیر قانونی در افغانستان


معترضان مسلح در فاریاب
معترضان مسلح در فاریاب

افزایش سلاح غیرقانونی و حمل آن‌ها در افغانستان باعث نگرانی و انتقادهای زیادی شده است.

قدرت‌نمایی افراد مسلح غیرمسوول در مناسبت‌های گوناگون و حتی تظاهرات و روزهای عادی، نگرانی‌هایی را به میان آورده است.

شماری از مردم به رادیو آزادی می‌گویند که این افراد در بیشتر موارد دست به شلیک می‌زنند و باعث ناامنی می‌شوند. به گفته آن‌ها، از سلاح‌های غیرقانونی در جرم‌های جنایی و اخاذی هم به کار می‌رود.

قربان گیلدی از فاریاب و احمد عزیر از ولایت بلخ می‌گویند: "افراد مسلح بسیار زیاد شده. سلاح به دست به شهر می‌آیند. ما از دست این افراد ترس داریم. این افراد دزدی می‌کنند، آدم می‌کشند و زندگی را برای ما تنگ ساخته‌اند."

"در این شب روز افراد مسلح غیر مسوول زیاد شده. در بین شهر با لباس‌های محلی گشت‌وگذار می‌کنند باعث بدامنی و هراس مردم شده و روز به روز امنیت بلخ بدترشده است."

راهپیمایی معترضان مسلح در فاریاب
راهپیمایی معترضان مسلح در فاریاب

به همین ترتیب، شماری از مردم در ولایت‌های دیگر از جمله کندز و لغمان نگرانی‌های مشابهی را مطرح کردند. در کابل، پایتخت، هم نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

در شماری از موارد افراد در چهارچوب دسته‌ها و گروه‌های مسلح در جامعه سلاح حمل می‌کنند. در تازه‌ترین رویداد شماری از هواداران حزب جنبش ملی اسلامی در اعتراض به تغییر والی فاریاب تظاهرات مسلحانه کردند.

در ماه دلو گذشته هواداران رئیس شورای ولایتی هرات هم دست به تظاهرات مسلحانه زدند. همچنین جنگجویان وابسته به شاخه انشعابی طالبان در مراسم خاکسپاری ملا عبدالمنان نیازی در هرات، در منطقه تحت کنترول دولت به صورت مسلحانه حضور یافتند.

احمدضیا «ضیا» معاون سخنگوی وزارت داخله در پاسخ به این نگرانی‌‌ها به رادیو آزادی گفت: "هر فرد و یا گروهی که سبب اخلال نظم عامه شده و به امنیت روحی و روانی مردم صدمه وارد کنند در قانون جرم است. نیروهای پولیس مکلف هستند که مطابق به قانون با چنین افراد برخورد کنند و اجازه فعالیت را به این افراد ندهند."

آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول
آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول

در همین حال، وزارت داخله گفته یک گروه چهار نفری افراد مسلح غیرمسوول در ولایت بدخشان روز سه‌شنبه گذشته بازداشت شد. به گفته منابع این وزارت، چنین گروه‌ها و افراد هر ازگاهی باز داشت می‌شوند.

با توجه به پخش گسترده سلاح در میان مردم، چنین اقدام‌ها باعث کاهش نگرانی مردم نشده است. به نظر منتقدان، موجودیت سلاح‌های غیرقانونی در میان مردم نه تنها باعث افزایش ناامنی شده بلکه چالش جدی در برابر نیروهای امنیتی شمرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG