لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

واکنش‌ها به برخورد حمید خراسانی فرد مسلح غیرمسئول با کوچی‌ها در پنجشیر


حمید خراسانی یک فرد مسلح غیر مسئول
حمید خراسانی یک فرد مسلح غیر مسئول

اخیراً ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی پخش شده که در آن فردی که گفته می‌شود حمید خراسانی نام دارد در ولایت پنجشیر به سوی رمه‌های کوچی‌ها شلیک می‌کند.

در این ویدیو این فرد می‌گوید که این کوچی‌های رئیس جمهور غنی هستند و به همین خاطر این کار را می‌کند.

او کوچی‌ها را غاصب و ظالم می‌گوید.

اداره امور کوچی‌ها در برابر این اقدام او واکنش نشان داده و گفته که برخی حلقات مغرض به اشاره بیگانه‌ها میان افغان‌ها تفرقه می‌اندازند.‌‌‌

این اداره در اعلامیه‌ای این کار حمید خراسانی را محکوم کرده و از ارگان‌های کشفی و امنیتی خواسته که جلو این گونه افراد خودسر را بگیرند: "اداره امور کوچی‌ها این گونه حرکات اشخاص، گروه و حلقات مغرض را به شدت محکوم کرده و از رهبری ارگان‌های امنیتی می‌خواهد که جلو این گونه اشخاص را بگیرد و اجازه ندهد که به قوانین نافذه کشور، صلح و آشتی زیان وارد کند."

اعلامیه می‌افزاید که کوچی‌ها از دیر زمانی با مردم ولایت پنجشیر هماننددیگر ولایات کشور روابط نیک و صلح‌آمیز دارند، اما برخی افراد تلاش می‌کنند تا به این روابط آسیب برسانند.

این در حالی است که چندی قبل برخی نمایندگان کوچی‌ها در ولسی جرگه گفتند که به جز ولایت پنجشیر زورمندان در سایر ولایات در برابر کوچی‌ها مانع ایجاد می‌کنند.

کوچی‌ها باشندگان بومی افغانستان هستند که در زمستان به مناطق گرمسیر و در تابستان به مناطق سردسیر رفت و برگشت می‌کنند.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری هم در پیوند به این مسئله در صفحه فیسبوکش نوشته است که افراد غیرمسئول باید به پنجه قانون سپرده شوند.

او افزوده است که کوچی‌ها از صدها سال به این طرف با مردم پنجشیر روابط نیک دارند و از پولیس پنجشیر خواسته که در این زمینه اقدام کند.

آقای صالح گفته است که با فرمانده پولیس پنجشیر صحبت کرده و او گفته که این ویدیو بخاطر جلب توجه مردم منتشرشده و جعلی است.

امرالله صالح نوشته که فرمانده پولیس پنجشیر گفته اگرچه جلو کاروان کوچی‌ها گرفته نشده، ولی این موضوع را بررسی می‌کند.

اما حمید خراسانی با اشاره به این اظهارات آقای صالح در یک ویدیو دیگر در رسانه‌های اجتماعی امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری را تهدید کرده و گفته که آماده هر نوع جنگ است.

رادیو آزادی تلاش کرد در پیوند به این موضوع نظر وزارت داخله را داشته باشد، اما موفق نشد.

حمید خراسانی یک بار قبل نیز به خاطر انجام این گونه کارهایش از سوی نهادهای امنیتی باز داشت شده بود.

در آن زمان وزارت داخله افغانستان گفته بود که نام حمید خراسانی در فهرست سیاه درج است و او متهم به قتل، اختطاف انسان‌ها، دزدی، راهگیری، و باجگیری است.

اما حمید خراسانی پس از بازداشت از سوی پولیس در سال ۱۳۹۸ آزاد شد.

XS
SM
MD
LG