لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

شاروالی کابل: کالاهایی گذاشته شده در پیاده‌روها ضبط و به نیازمندان توزیع می‌شود


شماری از دکانداران شهر کابل که کالاهای شان را در پیاده‌رو گذاشته اند.
شماری از دکانداران شهر کابل که کالاهای شان را در پیاده‌رو گذاشته اند.

کابل، شهر پرازدحامی با تقریباً حدود چهارونیم میلیون جمعیت و محلاتی بدون برنامه‌ریزی شهری. کنترل جمعیت و ترافیک شهری در چنین شهری پر از چالش و دشواری است.

اخیراً شاروالی چاره کار را در این دیده که کالاهایی که بر روی جاده‌ها و پیاده‌روها عرضه می‌شوند را ضبط و به نیازمندان توزیع کند.

سمیرا رسا، سخنگوی این اداره گفت کسانی که «استفاده‌جویی» در پیاده‌روها، «ایجاد ازدحام» و «اخلال نظم عمومی» دست دارند، حداکثر یک هفته فرصت دارند که دست از این کار بردارند، در غیر آن با اقدام «تأدیبی» مواجه خواهند شد: "دکان‌هایی هستند که بیش‌تر اموال خود را بیرون دکان یا پیش‌روی دکان خود می‌کشند، قصابی‌هایی که گوشت و پوست‌ را در پیش‌روی قصابی و دکان خود بیرون می‌کشند و یا ذبح می‌کنند و باعث مشکل و اخلال می‌شوند. [در مورد] تمامی این موارد ما خواستیم که اقدام تادیبی داشته باشیم. آنها را اطلاعیه دادیم که این کارشان تکرار نشود. در یک مدت معین، دو تا سه روز و یا نهایت یک هفته، این‌ها وقت دارند - هر نوع اصنافی که فعالیت دارند. ما این اقدام تادیبی را روی دست گرفتیم که تمامی این‌ مواد ضبط و به فقرا در سطح شهر کابل توزیع می‌شود."

خانم رسا افزود که به توقف وسایط در کنار جاده‌ها و پیاده‌روها، دست‌فروشانی که در محلات سبز، پیاده‌روها، و جاده‌ها فعالیت می‌کنند نیز رسیدگی می‌شود.


این تصمیم مسئولان با اعتراض شماری از دکانداران روبه‌رو شده است. احسان دکاندار در شهرنو کابل گفت: "اینکه شهر پاک داشته باشیم، خوب است، اما اینکه جنس را بگیرد و برای کسی دیگر بدهد، اشتباه است. این‌گونه نمی‌شود که جنس یکی را بگیرد. اگر جریمه وضع می‌کند که مالش را بیرون نکند، خوب است اما اینکه جنس را بگیرد و در بیرون توزیع کند، این شکلی دزدی است."

با این حال، شماری از مردم از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

امین باشندگان شهر کابل‌ می‌گوید: "یک اقدام بسیار خوب است. این‌ می‌تواند باعث ایجاد نظم در شهر شود. طوری که ما می‌بینیم، روز به روز ازدحام شهر کابل بیش‌تر می‌شود نظم وجود ندارد با این می‌شود که یک نظم به‌وجود بیاید."

غوتی باشنده دیگر کابل گفت اگر شاروالی این کار را کند از آن استقبال می‌کند: " این‌ کار شاروالی یک اقدام نیک برای پاکی و صفایی شهر است."

پیش از این نیز شاروالی کابل اقدام‌های مشابهی را برای کاهش ازدحام و پاکی شهر روی دست گرفته بود، اما به باور شهریان کابل این برنامه‌ها کمتر جنبه عملی گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG