لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

زلمی خلیل‌زاد: پیش‌بینی‌ها در مورد سقوط رژیم افغانستان نادرست است


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان

آیندۀ افغانستان با افزایش خشونت‌ها در این‌کشور در مجلس نمایندگان امریکا سه‌شنبه (۲۸ ثور) به بحث گرفته شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان گفت که پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه گویا رژیم این‌کشور پس از خروج کامل نیروهای امریکایی سقوط می‌کند، نادرست است.

خلیل‌زاد در اشاره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت که طالبان باید در برابر هر تعهد شان پایبند بمانند: "خروج نیرو ها بدون رویداد بزرگی تا اکنون پیش رفته و انتظار داریم چنین پیش‌رود. با اینهم آماده استیم که در برابر هر حمله با قوت پاسخ دهیم و این را واضح ساخته‌ایم."

زلمی خلیل‌زاد افزود، طالبان به تعهدات برای جلوگیری استفاده از خاک افغانستان توسط شبکۀ القاعده یا هر گروه تروریستی به قصد حمله بر امریکا و متحدینش، نزد آنها حسابده اند.

به گفته خلیل‌زاد اگر تهدید تروریستی به میان آید، امریکا برای مبارزه با آن آماده خواهد بود.

در نشست دیروز مایکل مک‌کال نماینده تکزاس در مجلس نمایندگان امریکا که یک جمهوریخواه است، انتقاد کرد که طالبان می‌خواهند در افغانستان به قدرت برسند و به مقامی برگردند که پیش از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ قرار داشتند. اما زلمی خلیل‌زاد این ارزیابی را تایید نکرد.

راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل

از جانب دیگر راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته که با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی، طالبان بیشترین مسئول تلفات غیرنظامیان افغان بوده اند.

ویلسن در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس پریس همچنان گفته که طالبان حملات شانرا بر نیروهای افغان و غیرنظامیان، به گونۀ یکسان و بدون هیچ‌گونه تفکیک ادامه داده‌اند: " از برخورد طالبان عمیقاً مأیوس شده‌ایم. ادامه خشونت‌ها علیه افغان‌ها هیچ توجیهی ندارد. هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. به ویژه در هنگامی که می‌خواهید وارد یک پروسه سیاسی شوید."

در بخش دیگر، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش هنوز هم در افغانستان نیرومند است.

به گفته راس ویلسن حضور گروه داعش یکی از دلایل ادامه کمک‌های امریکا با مقام‌های افغان در زمینه تامین امنیت و مبارزه علیه تروریزم بوده.

او در این گفت‌وگو با فرانس پریس، داعش را به خاطر کشته شدن ده‌ها غیرنظامی عمدتاً شاگردان مکتب در منطقۀ دشت برچی کابل مقصر دانسته است.

بر اساس آمار رسمی ۸۰ تن که بیشتر شان دانش آموزان بودند در بمبگذاری نیرومند در مکتب سیدالشهدا در منطقه دشت برچی جان باختند.

سپس انفجار در مسجد شکر دره در روز دوم عید جان ۱۲ نمازگزار را گرفت.

گروه دولت اسلامی مسئولیت انفجار شکردره را پذیرفت اما در مورد رویداد دشت برچی چیزی نگفته است.

نگرانی شارژدافیر سفارت امریکا در کابل همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان صورت می‌گیرد.

در جریان ماه رمضان میدان‌های جنگ در افغانستان خیلی گرم بود و همزمان با جوانب درگیر جنگ، تلفات سنگین به غیرنظامیان در این ماه وارد شد.

با وجود آتش‌بس سه روز عید، باز هم دو طرف جنگ به میدان‌های نبرد باز گذشته اند و اثری از کاهش خشونت دیده نمی‌شود.

آنسو روند خروج نیرو های بین‌المللی از افغانستان ادامه دارد.

بر اساس تصمیم ایالات متحده امریکا این روند در اول ماه می آغاز شده و قرار است تمامی نیرو ها تا یازدهم سپتمبر به صورت کامل از این کشور بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG