لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

افزایش علاقمندی زنان واخان به صنایع دستی


شماری از زنان ولسوالی واخان بدخشان
شماری از زنان ولسوالی واخان بدخشان

در حال حاضر صدها زن مشغول کارهای حرفه‌یی در ولایت بدخشان هستند.

از این میان زنان روستایی این ولایت که اکثراً زراعت پیشه هستند در این اواخر علاقه زیادی به تولید صنایع دستی پیداکرده اند.

شکرماه مسئول بافندگی زنان در ولسوالی واخان بدخشان می‌گوید که اگر حکومت یک جای مناسب را برای فروش صنایع دستی آنان مساعد کند برای شمار بیشتر زنان این ولسوالی زمینۀ فعالیت‌های اقتصادی بیشتر فراهم خواهد شد.

او گفت: "ما در جریان کار مان از طرف یگان دفتر خارجی کمک و دستگیری می‌شویم اما از سوی ریاست امور زنان توجه درست به ما نشده است."

نبیله خانم ۴۵ ساله که به گفته خودش ۷ سال می‌شود مصروف تهیه صنایع دستی در واخان است از مشکل مشابه شکایت می‌کند: "دفتر آغاخان به ما در بخش تهیه تار و تکه کمک می‌کند. اما ریاست امور زنان توجه کم به ما دارد. ما با این کار مان در روزگار هم کمک می‌شویم."

شماری از زنان ولسوالی واخان بدخشان
شماری از زنان ولسوالی واخان بدخشان

صنایع دستی که زنان در ولسوالی واخان تولید می‌کنند شامل گلیم، جاکت، جراب، سردوشکی و بر دیواری و چند چیز دیگر می‌باشد.

اما به گفته زنان مشغول در این صنعت، مواد مورد نیاز آنان در بازار واخان پیدا نمی‌شود و از همین رو ناچار اند که از مرکز ولایت خریداری کنند.

اما مسئولان در ریاست امور زنان بدخشان می‌گویند که یک مارکت برای فروش صنایع دستی و خریداری مواد مورد نیاز این زنان صنعت کار ساخته شده و بزدوی افتتاح خواهد شد.

صنایع دستی زنان ولسوالی واخان بدخشان
صنایع دستی زنان ولسوالی واخان بدخشان

آلینا غیاثی رئیس امور زنان بدخشان گفت: "ما در ولسوالی واخان شبکه زنان رضاکار را داریم و به زودی از طرف دفتر آغاخان یک مارکت برای شان فعال می‌شود تا صنایع دستی و تولیدات دیگر داخلی زنان بفروش برسد. ما در تمام ولسوالی‌ها بگونه یکسان توجه داریم البته نظر به امکانات."

این زنان تجارت پیشه روستایی می‌گویند که همه ساله در مرکز ولایت نمايشگاه‌ها برای تولیدات دستی زنان به هدف بازاریابی داير مي‌شود اما آنان در این نمایشگاه دعوت نمی‌شوند.

XS
SM
MD
LG