لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

دوام حمله‌های طالبان؛ آنان ادعای سقوط ولسوالی دولت‌شاه لغمان را دارند


آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان

گزارش‌های ضد و نقیض دربارۀ سقوط ولسوالی دولت‌شاه لغمان در شرق افغانستان.

طالبان صبح امروز (۳۰ ثور) ادعا کردند که ولسوالی دولت‌شاه لغمان را تصرف کردند و برخی تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان را نیز به دست آورده‌اند.

اما وزارت دفاع افغانستان این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که نیروهای امنیتی در حال جنگ با افراد طالبان هستند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی این وزارت گفت: "نیروهای ما در ولسوالی دولت‌شاه لغمان به گونۀ موقت عقب‌نشینی تأکتیکی کردند، به هیچ صورت از سوی دشمن سقوط داده نشده است. نیروهای ما با قوت تمام در آنجا هستند و به دشمن تلفات سنگینی وارد کرده اند."

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

عتیق‌الله عبدالرحیم‌زی، رئیس شورای ولایتی لغمان نیز می‌گوید که نیروهای امنیتی به گونۀ تأکتیکی ساختمان ولسوالی را ترک کردند.

عبدالرحیم‌زی گفت: "آنان بدون جنگ از ولسوالی رفتند و به همکاری مردم به کمپ نظامی انجیل رفتند. تجهیزات و زخمی‌های خود را نیز با خود برده اند."

پس از اول ماه می یعنی آغاز روند خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ در افغانستان نیز شدت یافته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیوی آزادی گفت، از اول ماه می به این‌سو ۷ ولسوالی را در ولایت‌های بغلان، کندهار، هلمند، میدان وردک و لغمان تصرف کرده‌اند اما وزارت داخلۀ افغانستان این ادعا را رد می‌کند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت، طالبان پس از هر حمله با واکنش شدید نیروهای امنیتی افغانستان مواجه شدند و نه تنها که دوباره عقب رانده شدند، بلکه تلفات سنگینی نیز به آنان وارد شده است.

آرین می‌گوید: "در ولسوالی‌هایی که آنان به حمایت هراس‌افگنان خارجی تحرکات تهاجمی داشتند، در این ولسوالی‌ها سرکوب شدند. مانند ارغنداب، میوند و در برخی ولسوالی‌های دیگر در هلمند و دیگر ولایت‌ها که به شمول تروریستان خارجی آن‌ها صدها تن شان از بین برده شدند."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

بر بنیاد معلومات نهادهای امنیتی، طالبان در دوهفتۀ گذشته برای مدتی کنترل ولسوالی برکۀ بغلان را به دست گرفتند، اما نیروهای امنیتی پس از مدت کوتاهی دوباره این ولسوالی را تصرف کردند.

اما ولسوالی نرخ میدان وردک هنوز هم در تصرف این گروه قرار دارد.

در همین حال لانگ وار ژورنال در گزارشی به نقل از برخی نهادهای امنیتی نوشته که طالبان از ماه فبروری به این سو مرکزهای ۵ ولایت افغانستان را به گونۀ شدید تحت فشار قرار داده‌اند.

هلمند، کندهار، ارزگان، بغلان و کندز از ولایت‌های اند که بر بنیاد این گزارش طالبان حملات‌شان را بر مراکز آن‌ها شدت بخشیده اند.

اما طالبان هنوز مرکز یکی از این ولایت‌ها را به دست نیاورده اند.

بر بنیاد معلومات وزارت دفاع افغانستان طالبان جنگ در ۱۷ ولایت را آغاز کردند، اما عملیات نیروهای امنیتی علیۀ‌شان نیز به شدت ادامه دارد.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که به زودی ساحاتی که طالبان در آن‌ها نفوذ کرده اند، پاکسازی خواهند شد.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در نتجیۀ حملات هوایی و زمینی در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت‌های مختلف ۱۷۶ طالب کشته و ۱۱۲ طالب دیگر زخمی شدند.

این وزارت در خبرنامه‌ای نوشته است که نیروهای امنیتی در همین مدت همچنین ۴۸ ماین جاسازی شده از سوی طالبان را نیز خنثی کرده‌اند.

آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

طالبان تا به حال در این باره چیزی نگفته اند اما پیش از این ارایه چنین ارقام تلفات به افراد خو د را مبالغه أمیز خوانده اند.

اما تلفات این جنگ تنها به طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان محدود نمی‌شود، بلکه به تازگی صبح امروز در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده‌ای در منطقۀ شکران شهر لشکرگاه هلمند ۹ تن از سرنشینان یک موتر به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

حکومت افغانستان می‌گوید که ماین از سوی طالبان جاسازی شده، اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG