لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

جورج بوش: بدون حضور امریکا در منطقه 'خلا' ایجاد می‌شود


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آن کشور را سخت نگران کرده است.

آقای بوش در مصاحبه تازه‌اش با فاکس نیوز گفته که این اعلام جو بایدن رئیس جمهوری امریکا که تا ۱۱ سپتمبر تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کند، باعث ایجاد "خلا" خواهد شد.

او گفته است، "فکر نمی‌کنم که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ضروری باشد. من عمیقآ نگران هستم که بدون حضور ایالات متحده در منطقه «خلا» ایجاد شود."

جورج بوش که با فاکس نیوز در مورد کتاب جدید خود مصاحبه کرده، تاکید داشته: "من همیشه هشدار داده‌ام که عدم حضور امریکا در افغانستان خلا ایجاد خواهد کرد و در این خلا افرادی به وجود می‌آیند که با زنان به عنوان شهروند درجه دوم رفتار می‌کنند."

جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین امریکا
جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین امریکا

رئیس جمهوری پیشین امریکا همچنین گفته که پس از تصمیم آقای بایدن در مورد خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان، با رویا محبوبی یک زن افغان که حالا در امریکا بسر می‌برد صحبت کرده و او از این تصمیم اظهار نگرانی کرده است.

آقای بوش تاکید کرده: "بنابراین من هم نگران هستم."

جورج بوش از بین رفتن پناهگاه‌های امن القاعده و آزادی و پیشرفت زنان را یکی از موفقیت‌ها در افغانستان خوانده اما گفته که"حالا تصمیم خروج نیروها اتخاذ شده و ما امیدواریم که تصمیم درستی باشد."

در این حال لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، فصل جدید همکاری‌ها میان افغانستان و همکاران جهانی‌اش آغاز شده است.

محمود گفت: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص تصمیم نیروهای امریکایی مبنی بر خروج شان از این کشور احترام می‌گذارد. ما تدابیر لازم را برای فصل جدید مناسبت ما با همکاران استراتیژیک ما داریم."

لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
لطیف محمود، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در عین حال رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که جورج بوش با توجه به منافع ملی کشور خودش اظهارات داشته اما دفاع از افغانستان مسوولیت خود افغان‌هاست.

از سویی هم شماری مدافعان حقوق زن در افغانستان نگرانی جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین امریکا در مورد زنان را در این کشور بجا می‌دانند.

مونسه مبارز یکی از آن‌ها به رادیو آزادی گفت که زنان در بخش آموزش، حضور آن‌ها در محیط کار، دسترسی به خدمات صحی و فعالیت‌های مدیریتی در ۲۰ سال گذشته دست آوردهای خوبی داشته اند.

اما او می‌گوید که حالا سخت نگران از دست رفتن این دست آوردها هستند.

بانو مبارز می‌گوید: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند آرامش و امنیت نسبی که در این کشور است و همچنان حضور و مشارکت زنان که در ۲۰ سال پسین با مبارزات پیگیر حاصل شده و فرصت‌های که به دست آمده بودند را به چالش بکشد و به مخاطره بیندازد."

آرشیف، شماری از زنان افغانستان
آرشیف، شماری از زنان افغانستان

این در حالی است که روند بیرون شدن تمام نیروهای بین‌المللی از افغانستان آغاز شده و برخی نظامیان امریکایی گفته اند که ۱۳ تا ۲۰ درصد امکانات خود را از این کشور بیرون کرده‌اند.

همزمان با این، هنوز روند گفتگوهای صلح به نتیجه نرسیده و درگیری‌ها در افغانستان نیز با شدت ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG