لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

استقبال کابل از تعهد ناتو برای ادامه حمایت از نیروهای افغان


آرشیف، شماری از نیروهای افغان
آرشیف، شماری از نیروهای افغان

هر چند، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در بارهٔ سرنوشت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شک و تردیدهای موجود بود، اما اطمینان ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو، مقام‌های افغان را خرسند ساخته است.

وحید عمر، مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک در حساب توییترش نوشت که آن‌ها از این اعلام ناتو استقبال می‌کنند.

او گفت، فصل تازهٔ همکاری ناتو دستآوردهای موجود را تقویت بخشیده و مصون می‌سازد.

به گفته وحید عمر، حمایت بین‌المللی از نیروهای امنیتی افغان می‌تواند آنها را بیشتر از پیش تقویت کند.

ضمناً، دواخان مینه پال رئیس مرکز رسانه های حکومت شام دیروز جمعه (۳۱ ثور) در صحبت با رادیو آزادی این اعلام ناتو را مؤثر خواند: "مشارکت دوامدار داریم. این مشارکت میان نیروهای امنیتی افغان و سازمان ناتو است. ناتو متعهد است که بر اساس آن در درازمدت به تجهیز، آموزش و مشوره نیروهای امنیتی افغان دوام می‌دهد و ما از آن استقبال می‌کنیم."

دواخان مینه پال رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان
دواخان مینه پال رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان

در این حال، صدیق صدیقی معین پالیسی و استراتیژی وزارت داخلهٔ افغانستان در توییترش از مشارکت جدید ناتو به گرمی استقبال کرد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیروز جمعه (۳۱ ثور) در یک نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاریس گفت، با پایان حضور نیروهای ناتو در افغانستان، فصل تازهٔ همکاری‌ها گشایش می‌یابد.

ستولتنبرگ گفت: "حمایت آیندۀ ناتو دارای سه محور اصلی خواهد بود. اول ما پلان داریم که حمایت در زمینۀ مشوره و ظرفیت سازی به نهادهای امنیتی افغانستان و همچنان پشتیبانی دوامدار مالی از نیروهای امنیتی این کشور را فراهم کنیم. دوم قصد داریم که با تمرکز بر نیروهای عملیات ویژه، آموزش نظامی را در خارج از افغانستان فراهم کنیم و سوم ما در حال برنامه‌ریزی برای تأمین بودجۀ ارائه خدمات از جمله حمایت از فعالیت میدان هوایی کابل هستیم."

ناتو در زمانی از حمایتش از قوای افغان اطمینان می‌دهد که این سازمان و ایالات متحده نیروهای شانرا از افغانستان بیرون می‌کنند.

با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و طولانی شدن روند مذاکرات صلحِ، آتش جنگ بیشتر شعله‌ور شده است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

از اول ماه می که خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد تا اکنون جنگجویان طالبان چهار ولسوالی را تصرف کرده اند.

طالبان ولسوالی‌های برکه بغلان، نرخ و جلریز میدان وردک و دولت شاه لغمان را از نیروهای افغان تصرف کرده اند.

XS
SM
MD
LG