لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

نیویارک تایمز: چرا اقدام جو بایدن به ترک افغانستان کار درست است؟


Generic – Newspapers
Generic – Newspapers

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در مطلبی در شماره اخیرش این سؤال را مطرح کرده که چرا اقدام رئیس جمهور بایدن به ترک افغانستان کار درست است؟

در مطلب آمده که در ماه جنوری هنگامی که دورۀ ریاست جمهوری بایدن آغاز می‌شد او تلاش کرد تا جلو پالیسی‌های طرح شده توسط دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را بگیرد اما به پالیسی‌های خارجی که در بارۀ آنها اجماع به سطح بالا وجود داشت دست نزد.

نیویارک تایمز به ۴۲ فرمان بایدن در ۱۰۰ روز نخست کاری او اشاره کرده و می‌نویسد که بایدن مبارزۀ میتودیک را بر ضد اجندای ترمپ آغاز کرد اما نویسنده افزوده که صرف افغانستان از این مستثنی بود.

روزنامه در ادامه نوشته که اعضای دموکرات در کانگرس و شماری از اعضای جمهوریخواه آن تاکید کرده بودند که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید بطی شود و شماری از مقام‌های وزارت دفاع و استخبارات امریکا هم تلاش کردند که بایدن را به عقب رفتن از پلانش تشویق کنند.

نیویارک تایمز به این اظهارات بایدن اشاره کرده که گفته بود، با آنکه با ضرب الاجل ترمپ در زمینۀ خروج نیروها موافق نیست اما در عین حال تاکید داشت که طبق این پلان گام به جلو خواهند گذاشت.

تلگراف

روزنامۀ تلگراف در مطلبی در مورد حملۀ مرگبار اخیر در منطقۀ دشت برچی کابل به قصۀ دردآور خواهران سه گانگی پرداخته است.

مطلب با سخنان مریم صفری مادر این دختران آغاز می‌شود. او گفته اولین نگاه اجمالی که به زندگی دختران خود انداخت هنگامی بود که ضربان قلب آنها در بطنش توسط معاینۀ التراساوند در کلینیکی در کابل شنیده شد.

روزنامه می‌نویسد که در آن هنگام یعنی حدود ۱۵ سال پیش، ترس عمدۀ مریم این بود که اگر این سه گانگی ها سالم نباشند چه خواهد شد؟

تلگراف نوشته که این سه دختر بزرگ شدند و به این امید به آموزش پرداختند که روزی به افغانستان خدمت کنند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که این خواهران همیش یک جا بودند و ترس ابتدایی مادر‌شان به افتخار تبدیل شد.

اما روز شنبه ۸ ماه می، این دختران در حال بازگشت به خانه بودند که سه انفجار رخداد.

در این انفجار‌ها بیش از ۸۰ تن عمدتاً دانش آموزان مکتب دخترانۀ سیدالشهدا جان باختند.

در مطلب آمده که بر اثر این رویداد، ضربان قلب ریحانه یکی از این سه گانگی‌ها برای همیش ایستاد.

XS
SM
MD
LG