لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

شمار تلفات حمله بر مکتب سیدالشهدا به ۱۰۰ کشته و ۱۶۰ زخمی افزایش یافته‌است


یک صنف و جای خالی دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.
یک صنف و جای خالی دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان گفته که شمار تلفات حمله به مکتب سیدالشهدا به صد کشته و بیش از ۱۶۰ زخمی افزایش یافته‌است.

با گذشت هرروز شمار جان‌باختگان حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل افزایش می‌یابد. دفتر سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری گفته که شمار تلفات این حمله به صد کشته و ۱۶۰ زخمی رسیده است.

در پی انفجار یک موتر پر از مواد منفجره و نفجار دو بمب کنارجاده‌ای در نزدیک این مکتب در هجدهم ثور، محمداشرف غنی رئیس جمهوری به آقای دانش دستور داد که طرحی برای جلوگیری از چنین حملات آماده کند.

پس از رویداد انفجار در نزدیکی مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.
پس از رویداد انفجار در نزدیکی مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.

محمد هدایت، رئیس دفتر مطبوعاتی آقای دانش به رادیو آزادی گفت که این طرح آماده شده و در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

او گفت: "طرحی از سوی معاونیت دوم ریاست جمهوری آماده و نهایی شده و به ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی سپرده شده است. امیدوار هستیم که تصمیم جدی در مورد تطبیق این طرح گرفته شود."

آقای هدایت از توضیح جزئیات این طرح خودداری کرد، اما افزود که این طرح با مشورت با مردم، رئیس‌سفیدان و مسئولان امنیتی تهیه شده است.

به گفته او، بررسی وضعیت امنیتی غرب کابل نشان داد که «خالیگاه‌های امنیتی» وجود داشته، اما توضیحی در این مورد نداد.

حمله به مکتب سیدالشهدا یکی از آخرین مورد از حملات مرگبار به مراکز آموزشی و فرهنگی، باشگاه‌های روزی و مراکز صحی در غرب کابل است.

یک دانش‌آموز زخمی حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل
یک دانش‌آموز زخمی حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

این حملات نگرانی از وضعیت امنیتی این منطقه پرجمعیت و فقیرنشین کابل را به شدت افزایش داد و رئیس جمهوری در پاسخ به این نگرانی‌ها به آقای دانش دستور داد که طرح جامعی در این خصوص تهیه کند.

در همین حال، ستاد خاکسپاری قربانیان حمله به مکتب سیدالشهدا کمک‌های جمع شده را به خانواده‌های این قربانیان توزیع کرده است.

شریف وطندوست عضو این ستاد به رادیو آزادی گفت هفت میلیون افغانی کمک مهاجران افغان در کشورهای مختلف به این ستاد رسیده است.

مراسم خاکسپاری یکی دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.
مراسم خاکسپاری یکی دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل.

آقای وطندوست افزود: "مقدار کمکی که به ما رسیده است، ۷ میلیون افغانی است. ما ۳۰ هزار افغانی به هر خانواده شهید و ۱۵ هزار افغانی به هر خانواده زخمی‌ها کمک می‌کنیم. بقیه آن را به زخمی‌هایی که جراحت‌شان شدید است، در شفاخانه‌ها نیاز به تداوی بیشتر دارند، کمک می‌کنیم."

این ستاد پس از خاکسپاری کشته‌شدگان حمله به مکتب سیدالشهدا، اقدام به جمع‌آوری کمک به خانواده‌های قربانیان این حمله کرد. فهرست این ستاد شامل نامهای ۸۴ کشته و ۱۹۵ زخمی این حمله می‌شود.

پیش از این حکومت افغانستان نیز کمک‌هایی در اختیار خانواده‌های قربانیان قرار داده است.

XS
SM
MD
LG