لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

ایپاک تایمز: با خروج نیروهای امریکا در افغانستان حالت بی‌ثباتی حاکم شده


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • ایپاک تایمز

روزنامه ایپاک تایمز در شماره اخیر خود نوشته است با فرارسیدن زمان خروج کامل قوای امریکا از افغانستان، یک حالت بی‌ثباتی در این‌کشور حاکم شده و قدرت‌های جهانی برای نفوذ اوضاع را بررسی می‌کنند.

ایپاک تایمر که جزو شبکه بزرگ نشراتی ایپاک میدیا گروپ مستقر در نیویورک است، از قول کارشناسان می‌نویسد که می‌گویند، پروسه صلح افغانستان به این مربوط است که این قدرت‌ها همکاری می‌کنند یا رقابت.

زمان رسمی خروج سربازان باقی مانده امریکا از افغانستان ماه سپتمبر تعیین شده و در این چهارماه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بحث‌ها را روی سیاست آینده خود در قبال افغانستان پیش می‌برند.

روزنامه از قول حمید ابراهیم تحلیل‌گر مستقل شرق میانه در بریتانیا نوشته است که می‌گوید بحران افغانستان ریشه منطقه‌ای دارد و راه حل آنهم باید مشترکاً در منطقه جست‌وجو شود.

حمید در ایمیل خود به روزنامه نوشته است که اگر پاکستان، ایران و قطر حمایت نظامی و مالی خودرا به طالبان قطع کنند و اهداف خودرا با تلاش‌های همه جانبه سیاسی دنبال کنند، در آنصورت می‌توانند طالبان و حکومت افغانستان را برای پیدا کردن راه حل تحت فشار بگیرند.

به باور حمید هنوز قوای امریکا کاملاً افغانستان را ترک نکرده اند که نا آرامی و بی‌ثباتی در این‌کشور افزایش یافته و به گفته او در صورت خروج کامل قوا این ناآرامی بیشتر خواهد شد.

به عقیده ابراهیم حمید وضیعت در افغانستان می‌تواند به دو جهت تحول کند یا پیروز برای همه و یا شکست برای همه. به عبارت دیگر همکاری برای ثبات یا رقابت برای منافع. اگر این مسیر رقابت باشد، افغانستان دوباره به مرکز تروریزم و فابریکه مواد مخدر تبدیل خواهد شد.

برای رسیدن به یک نتیجه مثبت مهم‌ترین گام این است که طالبان از یک قوه نظامی به یک قوه سیاسی تبدیل شوند که در این رستا کشورهای همسایه افغانستان و یک تعداد دیگر کشورهای عرب و قدرت‌های جهانی می‌توانند نقش بسیار مثمر بازی کنند.

  • میلیتری تایمز

روزنامه میلیتری تایمز چاپ امریکا که به اردوی این‌کشور ارتباط دارد در این مورد نوشته است که باخروج قوای امریکا ازافغانستان ممکن است تجهیزات و وسایل آنها بدست طالبان برسد.

روزنامه به تجربه عراق اشاره نموده می‌نویسد: "وقتی که قوای امریکایی از این‌کشور خارج شدند، یک تعداد موترها و وسایل آنها بدست گروه افراطی دولت اسلامی یا داعش رسید."

میلیتری تایمز از قول مقامات نظامی امریکا نوشته است که می‌گویند یک مقدار وسایل و تجهیزات نظامی به قوای افغان تسلیم داده شده، ولی ضمانتی وجود ندارد که این وسایل به‌دست طالبان نرسد.

روزنامه از قول بعضی از اعضای کانگرس امریکا نوشته که می‌گویند بعد از خروج قوای امریکا از افغانستان بعضی مسایل مهم گنگ مانده اند.

آنها از جمله به سرنوشت ترجمان‌های افغان قوای امریکا در افغانستان و آینده مبارزه با تروریزم در این‌کشور اشاره می‌کنند.

XS
SM
MD
LG