لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

اشپیگل از قول حامد کرزی: 'افغان‌ها علیه هم استفاده می‌شوند'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • اشپیگل

مجلۀ اشپیگل جرمنی یک گفتگوی اختصاصی با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان را نشر کرده است.

او می‌گوید که از افغان‌ها علیه همدیگر استفاده می‌شوند و کلید جنگ و صلح در افغانستان دست پاکستان است.

حامد کرزی در پاسخ به این سوال که چرا طالبان را که ترس و هراس ایجاد و هرکسی را که در حکومت کار می‌کند به مرگ تهدید می‌کنند برادر خطاب می‌کند، می‌گوید که او در دوران زمامداری خود درک کرد که این جنگ از افغان‌ها نیست بلکه از افغان‌ها در آن علیه همدیگر استفاده می‌شود، جمهوریت در برابر طالبان و طالبان در برابر جمهوریت.

حامد کرزی در پاسخ به این سوال که چه‌کسی در برابر چه‌کسی قرار دارد؟ می‌گوید که امریکا بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر یک فرصت تاریخی برای دنبال کردن اهداف جهانی خود در افغانستان دریافت کرد.

او می‌افزاید که افغانستان یک موقعیت بسیار مهم جغرافیایی و در رقابت جهانی امروز برای برتری‌جویی اهمیت استراتژیک دارد.

رئیس جمهور سابق افغانستان می‌گوید که در عین زمان پاکستان برای پیشبرد برنامۀ خود در افغانستان از طالبان کار می‌گیرد.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا به رسمیت شناختن خط دیورند از سوی کابل امکان دارد یگانه بهای صلح در افغانستان باشد، به اشپیگل گفته که اگر افغانستان رابطۀ همچو روابط میان کشورهای اتحادیۀ اروپا با پاکستان داشته باشد، شاید راه حلی دریافت شود.

به گفتۀ کرزی خط دیورند در آن صورت یک زون و منطقه خواهد بود نه یک سرحد ثابت و رسماً وجود خواهد داشت.

رئیس جمهور سابق برای توضیح بیشتر می‌گوید که او خواهان رفت و آمد آزادنه و بدون کنترول مردمان دو طرف سرحد است، چنانکه به گفتۀ او امروز میان جرمنی و فرانسه وجود دارد.

  • ایوروایشیا ریوو

نشریۀ ایوروایشیا ریوو در عنوان مطلب خود می‌پرسد که اگر افغانستان با هرج و مرج روبه‌رو شود آیا پاکستان در امان خواهد ماند؟

نشریه می‌افزاید که پاکستان بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر سرحد مشترک با افغانستان دارد، و شکی نیست که این کشور از آرامش و صلح در افغانستان می‌تواند دستاوردهای داشته باشد.

اما امنیت و منافع پاکستان درحالیکه نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌گویند و اطراف درگیر جنگ هنوز به کدام توافق صلح دست نیافته اند امکان دارد با چالش‌های متعددی روبرو شود.

نشریه می‌نویسد که پاکستان در این مرحله باید دربارۀ اهداف و گزینۀ‌های خود با احتیاط عمل کند. در ادامه آمده که برخی می‌گویند که پاکستان سعی کرده که اهدافش را از طریق جنگ نیابتی در افغانستان دنبال کند.

به نوشتۀ ایوروایشیا ریوو، پوشیده نیست که گروه‌های جهادی در داخل پاکستان با طالبان افغان مشترکاتی فکری دارند و از لحاظ عملیاتی با آنان همکاری می‌کنند.

در مطلب آمده که طالبان پاکستانی همیشه وفاداری خود را به طالبان افغان نشان داده اند و با جسور شدن طالبان در افغانستان احتمال دارد که این گروه‌های جهادی هم قوی شوند.

نشریه از شیری رحمن یک سناتور پاکستان و رئیس انستیتوت جناح نقل قول می‌کند که گفته است :" پاکستان باید انتظار سرایت جنگ از افغانستان را داشته باشد و جوانب بشری جنگ در کشور همجوار خود را در نظر گیرد."

XS
SM
MD
LG