لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

عفو بین‌الملل: بیش از ۳۰۰ هزار تن در بلاروس بازداشت شده‌اند


بازداشت رومان براتاسویچ، خبرنگار و منتقد سرسخت رژیم بلاروس
بازداشت رومان براتاسویچ، خبرنگار و منتقد سرسخت رژیم بلاروس

عفو بین‌الملل می‌گوید که دانش آموزان در بلاروس به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز شان علیه رژیم الکساندر لوکاشنکو دستگیر و از پوهنتون اخراج می‌شوند.

عفو بین‌الملل در گزارش تازۀ خود که امروز (۲۴ می) نشر شد، می‌گوید که بیش از سه صد هزار نفر در بلاروس دستگیر شده، صدها نفر مورد آزار و اذیت و یا حتی شکنجه قرار گرفته اند.

در گزارش آمده که خبرنگاران هم به علت اطلاع‌رسانی از وضعیت این کشور هدف قرار گرفته اند.

در این گزارش گفته شده که این اقدام‌های رژیم الکساندر لوکاشنکو باعث شده که حکومت بلاروس در میان تحریم‌های غرب در انزوا قرار گیرد.

عفو بین‌الملل اکنون به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته که حتی دانش آموزان در بلاروس به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز شان علیه رژیم فعلی در این کشور با دستگیری و اخراج از پوهنتون‌ها رو‌به‌رو اند.

اعتراض‌ها در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس
اعتراض‌ها در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس

در این گزارش گفته شده که دانش‌آموزان و معلمان در سراسر بلاروس سال تحصیلی‌شان را آغاز کردند.

در ادامه گفته شده که دانش‌آموزان معترض از ابتدا پی برده اند که مقام‌ها و برخی از اداره‌های تحصیلی مخالفت‌شان با رژیم لوکاشنکو را تحمل نخواهند کرد.

براساس معلومات اتحادیۀ دانشجویان مستقل بلاروس، حداقل ۴۶۶ محصل در این کشور تاکنون بازداشت شده‌اند که بسیاری‌شان با جریمه حد اوسط ۱۲۰ یورو روبه‌رو شده اند که چهارم حصۀ حداوسط حقوق ماهانه در بلاروس است.

گفته شده که حداقل ۱۵۳ محصل به طور خودسرانه از پوهنتون‌ها اخراج شده‌اند و بسیاری محصلان از ترس امنیت خود به کشورهای همسایۀ بلاروس فرار کرده‌اند.

۴۲ محصل در قضیه‌های جنایی مظنون شناخته شده و شش دانشجو هم محکوم به زندان شده‌اند.

عفو بین‌الملل از آغاز تحقیقات جنایی علیه ۱۱ محصل و یک معلم که بسیاری‌شان در ۱۲ نومبر ۲۰۲۰ از خانه‌های‌شان بازداشت شده‌اند، هم خبر داده.

محاکمه این افراد در ۱۴ ماه می امسال آغاز شد و قرار است که تا اواخر ماه جون ادامه یابد. همه این افراد به اتهام برهم زدن نظم عمومی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. چنین اتهامی می‌تواند مجازاتی تا دو سال حبس را در پی داشته باشد.

الکساندر لوکاشنکو
الکساندر لوکاشنکو

تظاهرات و مخالفت‌های شدید با رژیم بلاروس زمانی به گونه‌ی گسترده آغاز شد که الکساندر لوکاشنکو در آگست ۲۰۲۰ برنده انتخابات این کشور اعلام شد.

از آن زمان تا کنون رژیم لوکاشنکو برای سرکوب مخالفان دست به اقدام‌های زیادی زده از جمله روز گذشته طیاره مسافربری حامل یک خبرنگار و منتقد سرسخت رژیم بلاروس به گونه‌ای جبری در میدان هوایی مینسک فرود آورده شد و رومان براتاسویچ در میدان هوایی بازداشت شد.

این اقدام کشورهای غربی و ناتو را سخت خشمگین کرده. رهبران کشورهای غربی از بلاروس خواسته اند که هرچه زودتر براتا سویچ را رها کند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو شب گذشته این رویداد را خطرناک توصیف کرد و گفت که باید در موردش در سطح بین‌المللی تحقیق شود.

XS
SM
MD
LG